Mötet inleddes med
information om RUCs seminarie ”Inkluderande skola” den 19 september med Claes
Nilholm och om CSL-dagen den 4 juni. Broschyrer och planscher från CSL
distribuerades bland mötesdeltagarna för spridning i kommunerna. CSL arrangerar
även ett lässymposium för forskare den 3-4 oktober.
I samband med detta anordnar solivärmland en konferensdag den 3
oktober tillsammans med NCS och RUC. Barbro
Westlund och Martin Widmark kommer att föreläsa om läsundervisning. Även
solivärmland kommer att ha möjlighet att föreläsa under dagen. Fundera över vad
som är angeläget för oss att framföra då!
Utvecklingsbidraget kan även användas för en
forskningscirkel om språket i alla ämnen och reading to learn. Samordnare Malin
Granström kontaktar NCS och Ann-Christin Lövstedt för att diskutera detta
vidare.
RUC planerar kompetensutveckling av lärare gällande
läsförståelse läsåret 2014/2015. Den ska behandla både sakprosa och
skönlitteratur och kommer organiseras i kommunala lärgrupper. Regionens språk-,
läs- och skrivutvecklare får gärna lämna förslag på innehåll till RUC och
Elisabeth Nyberg eller till solivärmlands samordnare Malin.
Ulrica Clewemar, Sunne, berättade om hur de på en skola
arbetat med ”the big five” och förmågorna. De sorterade in de flesta ämnenas
förmågor enligt syftestexten i Lgr11 under rubrikerna ”förmågan att hantera
information”, ”metakognitiv förmåga”, ”begreppslig förmåga”, ”analysförmåga”
och ”kommunikativ förmåga”. En slutsats
av detta arbetsmaterial är att de vill arbeta mer tillsammans och ämnesövergripande
med förmågorna och eleverna.
Karin Eriksson, Kristinehamn, informerade oss om kursen
”Tecken som stöd” som nu genomförs i förskola och grundskola. De kan se hur
användandet av tecken kan förstärka läsinlärningen när ytterligare ett sinne
används. Hon berättade även om Kristinehamns variant av sambedömning av de
nationella proven. Sam-bedömning har prioriterats och proven avidentifieras och elevsvaren
bedöms inte av undervisande lärare.
Förutom sambedömning diskuterade vi även att genomförandet
av de nationella proven tar mycket tid och resurser i anspråk. Deltagarnas
upplevelse var att många elever i behov av särskilt stöd visserligen får det
stöd de har rätt till vid genomförandet av de olika provdelarna i de nationella
proven, men att ”övrigt” stöd får stå tillbaka. De specialpedagoger och
speciallärare som vanligtvis erbjuder detta stöd är upptagna med genomförandet
av de nationella proven och har inte tid för mycket annat, eftersom de både ska
fungera som individuellt stöd vid genomförandet för enskilda elever, men även som stöd för
klassläraren som behöver frigöras från klassen för att kunna genomföra prov med
smågrupper och enskilda elever När antal prov ökar kan i värsta fall elever i
behov av särskilt stöd ”förlora” tre terminers stöd under sin grundskoletid.
Ett annat problem vi ser med de nationella proven är det
sammanvägda betyget som nationella proven genererar. För det första tycker vi
det är olyckligt att betyg används för enskilda prov, eftersom betyg endast ska
sättas två gånger per år och då avse allt det kunnande som prövats inom kunskapskravet. För det
andra används, i de nationella proven, även betygen B och D och när de används
för delar av kunskapskraven kommer detta att uppmuntra lärare att göra samma
sak. Enligt vår mening faller då hela betygssystemets uppbyggnad och de
nationella proven har en stor skuld däri.
Ulla-Britt Görman berättade att nästa läsår kommer Hällefors
satsa på genrepedagogik. 80 lärare från grundskolan och gymnasiet kommer att
läsa Gibbons, göra uppgifter och få handledning av Helen Törnqvist. Ulla-Britt
visade även en artikel i tidskriften ”Dyslexi” om hur framgångarna i Finland
delvis kan förklaras med specialpedagogernas fastare anknytning till
universitet och forskare.
Pia Lundström från Kristinehamn väckte frågan om
förstelärare. Det råder en stor osäkerhet kring detta. Kommer kommunerna att satsa
på förstelärare i svenska i stället för språk-, läs- och skrivutvecklare? Kan förstelärare och språk-, läs- och
skrivutvecklare kan samverka och stärka varandra i våra kommuner?
Katarina Hellund Eriksson från Filipstad slog ett slag för
twitter som källa till kunskap inom språk-, läs- och skrivområdet. Hon ska maila
en lista på personer, företag och organisationer som är bra att ”följa”. Ännu bättre om
vi allihop bidrar till en sådan lista. Maila Malin som sammanställer och lägger
ut på bloggen!
Anne Ellström, Karlstad, efterfrågade bra appar till
surfplattor för läsinlärning och deltagarna delade med sig av olika appar både
för läsande och matematik (Qnoddarna, ordens magi, skolstil, sockpuppets, fingu
och math bugs).
Ylva Säfström, Hagfors, rapporterade från förra veckans
läskongress i Stockholm. Den anordnas av förlaget Natur och kultur och
innehåller, förutom läromedel, föreläsare. Hon rekommenderade särskilt James
Nottingham från Storbritannien som talade om vikten av att stärka självkänslan
och göra eleverna medvetna om den egna ansträngningens betydelse för lärandet.
Han visade en checklista som Ylva tyckte verkade enkel att använda och som hon
hoppades kommer att finnas i hans bok Utmanande
undervisning som snart kommer ut.
På kongressen talade även Ulf Fredriksson, han föreläste om läsvanor: traditionella och digitala. Han menade att det inte fanns något belägg för att
digital läsning höjer läsförmågan, men att den ökade datoranvändningen ger
mindre tid till traditionell läsning. Skolan måste stödja både traditionell och
digital läsning var hans budskap, enligt Ylva.
Ylva rekommenderade även Ann-Marie Körlings bok Den meningsfulla högläsningen och Johan
Unenges debattatikel ”Lästräning lika viktigt som idrottsträning”, publicerad i
LitteraturMagazinet.
Christel Ekelund berättade att alla lärare i årskurserna 1-7
nu läser Barbro Westlunds bok Att
undervisa i läsförståelse. Hon ville dessutom diskutera de nya allmänna
råden för åtgärdsprogram och det gjordes också.
Kristina Axelsson från Kil ville prata om sambedömning av
nationella prov och eftersom det redan var gjort gick vi raskt vidare till det
faktum att Kil, utifrån resultat på Bornholms test och nationella prov, vill ha
extra fokus på språkutvecklande arbetssätt i förskola och förskoleklass. Hon
har gjort observationer och träffat pedagoger för att kunna välja mer specifikt
utvecklingsområde, men dit har de ännu inte kommit. Förslag från
nätverksdeltagarna var minisol, språklust 1 och 2, play literacy och
föreläsningarna Barnet och orden från
UR. För övrigt jobbar de även med en studiecirkel om att skriva sig till läsning och använder Tragetons bok.
Extra fokus den här dagen hade vi på systematiskt
kvalitetsarbete och på vår professions roll i det arbetet. Pia Lundström,
Kristinehamn, hade den stora vänligheten att visa hur hon gör i Kristinehamn.
Hon visade på olika modeller för avstämning, utveckling och uppföljning både på övergripande kommunnivå och på den enskilda skolan. Stort tack för denna inspiration! Pia
mailar dokumenten till Malin som vidarebefordrar dem till nätverkets deltagare.
Efter lunch fick vi besök av Cecilia Lundqvist Hahne som föreläste om systematiskt
kvalitetsarbete ur ett annat perspektiv: vad säger lagstiftningen och hur kan språk-, läs- och skrivutvecklarens se ut? Vi i nätverket vill gärna fortsätta arbeta med henne i någon form och Malin
undersöker möjligheterna för detta.
Närvarande:
10 kommuner och 13 människor enligt följande:
Malin Granström, solivärmland och Arvika
Karin Eriksson, Kristinehamn
Kerstin Nilsson-Alvén, Mari Karlsson, Elise Stolpe och
Ulla-Britt Görman från Hällefors
Pia Lundström, Karlskoga
Katarina Hellund Eriksson, Filipstad
Anne Ellström, Karlstad
Ylva J Säfström, Hagfors
Christel Ekelund, Torsby
Kristina Axelsson, Kil
Ulrica Clewemar, Sunne
Åh, ni verkar haft en superdag!! Så trist att jag missade detta. När blir nästa träff? Blir det någon träff innan sommarlovet? Hoppas, hoppas!!
SvaraRadera/Sofia Espedalen, Åmål