Från Vygotskij till lärande samtal
Tid: 2 okt 2013 kl. 10.00-16.00, Start med kaffe och registrering från 10.00 utanför Aula Magna
Plats: Karlstads universitet, Aula Magna
Välkommen till en föreläsningsdag där Petri Partanen kommer att ta sin utgångspunkt i Vygotskijs pedagogik och psykologi och ge exempel på hur läroplanens pedagogiska grundsyn kan förstås praktiskt och konkret i den pedagogiska situationen. Petri Partanen kommer att fokusera på hur Vygotskijs pedagogiska grundsyn ger verktyg för ett medvetet, vägledande förhållningssätt i det pedagogiska ledarskapet.
I Partanens föreläsning bl a
• Vygotskijs tankar om barn och ungdomars lärande och utveckling
• Bryggan till lärolanen
• Sambandet mellan barns/ungdomars tänkande och språkutveckling
• Att utveckla barns/ungdomars förmåga till eget ansvar i lärandet – metakognitivt förhållningssätt i pedagogiken
Petri Partanen är verksam som skolutvecklare inom pedagogiska sektor, med mångårig erfarenhet av utbildning och handledning av pedagoger, skolledare m.fl. inom förskola och skola. Han har en bakgrund som psykolog inom Elevhälsan i Östersund och forskar på Mittuniversitetet. De senaste åren har han utbildat ett stort antal pedagoger m.fl. i lärande samtalsmetodik. 2008 kom Partanens bok ”Från Vygotskij till lärande samtal”.
Konferensen är kostnadsfri och riktar sig till verksamma inom förskola/skola och fritidshem i RUCs samverkanskommuner .
I samarbete mellan Hammarö kommun och RUC
Anmälan via följande länk:
http://www.kau.se/ruc/kalendarium
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar