Vi utvärderade läsåret och vår studiecirkel kring genrepedagogik, blickade framåt mot nästa läsår och så ägnade vi mycket tid åt spaningar.
Utvärdering studiecirkel genrepedagogik
Vi började med att läsa igenom de utvärderingar vi gjort skriftligt
och enskilt innan mötet och fortsatte med att diskutera likheter och skillnader
i våra åsikter.
Det vi kunde se var att det fanns en stor samsyn. Vad gäller
studiecirkelns upplägg var upplevelsen, enligt utvärderingarna, positiv. Före
studiecirkeln fanns en vag uppfattning om genrepedagogik, men allt eftersom
studiecirkeln fortskred och vi utvecklade ett gemensamt metaspråk kunde vi se
att mycket av det vi lärde oss var bekant. Boken Låt språket bära var omfattande och svår att komma in i, men genom
stöttning i form av läslogg, diskussioner kring det lästa och genom att se på filmer
om genrepedagogik så ökade förståelsen både för bokens innehåll och för
genrepedagogikens innebörd. Studiebesöket på Knutbyskolan var proffsigt och gav
mycket. Det förenade teori och praktik och inspirerade flera att ”sätta igång”
i egna klasser och/eller egna föreläsningar/workshops för andra pedagoger.
Elisabeth och Marie från Grums samt Anna från Säffle har, på
olika sätt, sammanställt information om genrepedagogik och deras sammanställningar
har mailats ut till nätverksdeltagarna.
Utmaningen framöver är att verkligen få till ett förändrat
arbetssätt och en samsyn i kommunerna. Det finns en svårighet att personal på
skolor känner att de redan ”har för mycket”. Det känns viktigt att få med alla
och skapa stadie- och ämnesövergripande undervisning. Det är också svårt att få
till långsiktighet. Satsningar påbörjas, men sen kommer ”annat” emellan och
mycket rinner ut i sanden. Kanske kan den utbildning i systematiskt
kvalitetsarbete som NCS anordnar vara en hjälp för detta?
Modellerande och cirkelmodellen är det som deltagarna funnit
lättast att kunna använda i den egna verksamheten och att kunna delge andra. Genom
att betona vikten av explicit och inkluderande undervisning skulle vi språk-,
läs- och skrivutvecklare kunna stärka många lärare som redan har de här
tankarna. Det ligger också i linje med läroplanen och därför skulle vi kunna
använda den ingången både till huvudmännen och till lärarna.
Spaningar
Vetenskaplig grund, beprövad erfarenhet och evidens
Enligt skollagen så ska undervisning vila på vetenskaplig grund
och beprövad erfarenhet. Skolverket har utvecklat en modell för
forskningsbaserat arbetssätt kopplat till systematiskt kvalitetsarbete och den
kan du läsa mer om här:
Nytt bedömningsstöd
Under april kom ett nytt bedömningsstöd i svenska och
svenska som andraspråk för åk 1-3.
Regeringsuppdraget var att utarbeta tydlig och konkret
bedömningsstöd för läs och skriv samt matematik. Vi vet ännu inte om det blir
obligatoriskt att använda, men materialet som nu tagits fram ska ”hålla” även
om det blir obligatoriskt.
Tydligt fokus är att identifiera elever som har det extra
svårt eller elever som har kommit långt och behöver extra utmaningar. Materialet
kommer att länka in i Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt
stöd och åtgärdsprogram samt Nya språket lyfter.
Materialet är tänkt att användas som avstämning 1 eller 2
gånger per termin. Materialet ska identifiera kritiska punkter - vad behöver
eleven som inte når kraven och vad behöver eleven som ligger långt framme för
att utvecklas? Materialet innehåller muntliga och skriftliga uppgifter. Flera
uppgifter ska genomföras på tu man hand lärare-elev (kommer att bli en
organisatorisk fråga!) Materialet publicerades i april i på bedömningsportalen
där lösen krävs.
7 timmar om …
… är ett utvecklingspaket som utgår från olika områden och
innehåller material som kan användas i arbetet med att utveckla verksamheten.
Områdena är skolövergripande och målgrupperna är olika; från förskola till
gymnasiet. Gemensamt är att det inte bör ta mycket mer än sju arbetstimmar att
bli klar med ett paket. Innan ni väljer vilket område ni tänker arbeta med bör
en analys ha skett utifrån skolans behov.
CSL-dag 9 juni
Program och länk till anmälan hittar du här: http://www.kau.se/csl
NCS höstkonferens …
… kommer vara två till antalet och de kommer också ha två
olika målgrupper. Mer information om detta följer, men de kommer äga rum den 15-16
oktober i Göteborg respektive 12-13 november i Stockholm.
Höstkonferens Pauline Gibbons symposium 2015 NC 8-9 oktober
NC höstkonferens…
… vänder sig till lärare i svenska som andraspråk och har i
år temat resurser och handlar om hur
elevers/vuxenstuderandes egna resurser kan vara tillgångar i
andraspråksutvecklingen.
Böcker och författare
Barn och elever i
svårigheter – en pedagogisk utmaning av Claes Nilholm. Den tar upp skillnaden
mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet samt för- och nackdelar med aktionsforskning
och learning study. Det finns också en hel del allmänt om skolutveckling.
Ross W. Greene, Silvia Klenz Jönsson Vilse i skolan. Studiehandledning finns på SPSMs hemsida.
Utgångspunkten är att barn gör rätt om de kan. Det finns rikligt med elevexempel.
Andra intressanta författare ”på tapeten just nu: Amanda
Hartman, Adrienne Gear, Astrid Roe, Barbro Westlund, Michael Tengberg och Christina
Olin Scheller
SOL i Värmland 2015/2016
SOL i Värmland 2015/2016
Nästa läsår vill vi ”hålla i ” genrepedagogiken, men hur det
kan se ut bero på vilka medel vi har att tillgå. Vi vill också sätta fokus på
framgångsrikt skolutvecklingsarbete. Malin undersöker eventuellt samarbete med
NCS och RUC. I första hand skulle vi vilja bjuda in framgångsrika skolor. Vi tänker
på utvecklingsledaren och rektorn för Knutbyskolan som så framgångsrikt jobbat
med genrepedagogik. och Sandbacka skolan där man jobbat med lässtrategier och
deras rektor, specialpedagog samt språk-, läs- och skrivutvecklare. Det finns även ”lokala” exempel, t.ex. ett lärarlag på Dotteviksskolans
lågstadium som kommit långt inom genrepedagogik samt lärare som
jobbat med lässtrategier på högstadiet inom ramen för Michael Tengbergs och Ninas forskning Läsa mellan raderna.
Nästa läsår kommer fokus även att ligga på Läslyftet och den
utbildning för språk-, läs- och skrivutvecklare som NCS anordnar.
Vi pratade också om möjligheten att göra vår egen variant av
Uppsalas ”aimday” där verksamma i skola och forskare möts. Malin tar kontakt
tas med CSL och Michael Tengberg om detta.
Naturligtvis kommer ”spaningar” vara en stående programpunkt på våra träffar och dessutom berättelser från de egna kommunerna. Hur jobbar vi med vårt språk-, läs- och skrivutvecklingsuppdrag på olika sätt? Ett alternativ är att vi bestämmer ett tema för vad vi ska ta upp, ett annat är att olika språk-, läs- och skrivutvecklare presenterar sin verksamhet olika gånger.
Vi bestämde redan nu att nästa möte blir någon gång under vecka
35, men vi avvaktar med att bestämma veckodag. Vi fortsätter att ha heldagsmöten
även nästa läsår (kl 9.30-14.30).
Närvarande:
Samordnare Malin Granström, Arvika
Marlene Andersson, Grums
Christel Ekelund, Torsby
Therese Guttke, Karlstad
Marie Olsson, Grums
Anna Börjesson, Säffle
Cecilia Näslund Årjäng
Elisabeth Savefjord, Grums
Katarina Pontelius, Arvika
Anna Berndt, Karlskoga
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar