Mötet började med att RUC:s föreståndare Monica Evermark kom och delade ut skriften "Skolutveckling och kvalitetsarbete i praktiken" skriven av Gunilla Ericsson till oss och berättade lite om den.
Därefter hade vi en presentationsrunda där vi också berättade lite om vad som händer inom språkområdet i varje kommun just nu.
Arvika - Analysarbete, bedömningsstödet. Kommunövergripande arbete hur vi kan kartlägga elevernas kunskaper. Flerspråkighet.
Torsby - Mellanår på språkområdet. Analysarbete.
Kooperativt lärande.
Filipstad - Läslyftet i både förskola och skola. Implementerar ”Nya språket lyfter”
på kommunnivå.. Har två förskollärare som går språk-läs- och
skrivutvecklarutbildningen på NCS. Skolbibliotek under stark utveckling.
Utarbetande av modell-texter som blir avidentifierade som ska användas i
undervisningen.
Karlstad - Språk- och kunskapsutvecklande
arbetssätt. Läslyftet. Förskolan har en uppdragsutbildning kring flerspråkighet.Berättelser som förändrar. Flerspråkighet.
Kil - Läslyftet, alla skolor deltar.
Årjäng - Bornholm och språkutvecklande
arbetssätt i förskoleklass. Bedömningsstödet i åk 1.
Hagfors - Läslyftet. Förskolan deltar också i
Läslyftet. Bedömningsstödet. Urval 4 - stöd av Skolverket kring flerspråkighet.
Språkstörningar.
Säffle - Läslyftet, tre grupper igång. En till en
- chromebooks. Språkutvecklande arbetssätt.
Kristinehamn - Genrearbete. Ledarskap och studiero.
Skolbibliotek under utveckling. ”Skolans arbete med att säkerställa studiero”.
Storfors - Läslyftet i 1-3. Utveckling av
skolbiblioteket, extra fokus på flerspråkighet.
Hammarö - Analysarbete. Systematiskt
kvalitetsarbete. Språkstörningar.
Eda - Handledning kring studiero. Bygger upp
ett systematiskt arbete kring ett årshjul, börjat med lågstadiet. Sambedömning och analys utifrån
bedömningsstödet och nationella proven i svenska.
Info från NCS:
- Nytt kartläggningsmaterial i förskoleklass från Skolverket. Beslut kommer antagligen att tas i december, men om det går igenom så är det obligatoriskt att använda materialet from 1/7 2018. Syftet med kartläggningsmaterialet är att ge stöd för att utforma undervisningen samt visa på behov vad gäller extra anpassningar, särskilt stöd och särskild stimulans.
- Bedömningsstödet för åk 1 kommer att revideras. Det kommer bland annat att utökas med ett stöd för analys av resultaten.
- Reviderad läroplan med digital kompetens, ska följas from ht 2018. Stöd för kompetensutveckling finns bland annat på Lärportalen.
- Statsbidraget för Läslyftet är förlängt till 2020.
- Nya moduler i Läslyftet är "Tidig läsundervisning" för åk F-3 som kommer att publiceras i slutet av höstterminen. "Tidig skrivundervisning" också för F-3 kommer att publiceras sommaren 2018.
- Skolverket funderar över hur man ska jobba vidare med utbildningen för språk-, läs- och skrivutvecklare. Ska man fortsätta med grundutbildningen i fler år eller ska man ha en vidareutbildning för oss som gått tidigare med viktiga fördjupningsområden? Vi får se längre fram hur det blir.
Malin Granström har jobbat med Skrivarverkstad och använt den modell som presenteras av Catharina Tjernberg i boken Skrivundervisning Processriktat skrivande i klassrummet. Ett av dessa arbeten presenterade hon för övriga deltagare på mötet. Hon gav exempel på hur hon använde barnboken En anka är bra att ha som mönstertext för att träna eleverna på att skriva meningar och för att ge dem en förståelse för perspektivbyten, både vad gäller "verkliga livet" och vad gäller skönlitterära texter.
Den 6 december ska Malin träffa Catharina Tjernberg för att prata om hur man skulle kunna beforska bedömningsstödet i språk-, läs- och skrivutveckling för åk 1-3. Vad vill du och dina kollegor veta mer om vad gäller bedömningsstödet? Mejla Malin era tankar kring detta senast 1 december så kan hon ta med dem på mötet. Tänk att vi kan ha möjlighet att påverka vad det ska forskas om! Ta chansen!
Den 6 december ska Malin träffa Catharina Tjernberg för att prata om hur man skulle kunna beforska bedömningsstödet i språk-, läs- och skrivutveckling för åk 1-3. Vad vill du och dina kollegor veta mer om vad gäller bedömningsstödet? Mejla Malin era tankar kring detta senast 1 december så kan hon ta med dem på mötet. Tänk att vi kan ha möjlighet att påverka vad det ska forskas om! Ta chansen!
Anders Björklund, språk-, läs- och skrivutvecklare för Karlstads kommun, berättade mer om deras projekt Bokbryggan. Bokbryggan är ett 30-årigt samarbete mellan Kultur- och fritidsförvaltningen och Barn- och ungdomsförvaltningen."Lilla bokbryggan" vänder sig till barn 1-4 år och "Stora bokbryggan" riktar sig till barn 5-8 år. En barnboksbibliotekarie väljer tillsammans med pedagoger ut en nyutkommen bok som delas ut i klasserna. Pedagogerna jobbar sedan med boken på det sätt de föredrar, men både pedagoger och elever erbjuds även inspiration genom olika aktiviteter som kommunen anordnar. Mer om Bokbryggan kan du läsa på hemsidan: http://skola.karlstad.se/sprak/
Nästa punkt på dagordningen var en inventering kring vad vi i nätverket skulle vilja jobba mer med nästa år och sedan eventuellt sprida på en stor konferens för hela regionens pedagoger och ledare. Ett förslag var att fördjupa oss i ett författarskap och fundera kring hur vi kan jobba språkutvecklande utifrån den författarens texter i klassrummet ex Fröding eller Lagerlöf. Ett annat förslag rörde skolans digitalisering. Hur kan vi koppla ihop tekniken och språkutvecklingen? Föreläsare om vi väljer "IT-spåret" skulle kunna vara Katarina Lycken Ruter. Förslag att vi skulle fördjupa oss ytterligare i skrivundervisning framfördes också. STL - skriva sig till lärande, är en variant. Det finns forskning kring arbete i Sollentuna kommun som man skulle kunna ta del av. Analysarbete är också intressant. Hur analyserar man resultat på enhetsnivå samt kommunövergripande nivå?
Spaningarna utgjordes den här gången till stor del av lästips av varierande art. Eller vad sägs om Skolinspektionens rapport "Skolans arbete för att säkerställa studiero - det räcker inte att det är lugnt eleverna måste lära sig något också", Språklig sårbarhet i förskola och skola av Barbro Bruce, Hey Ruby och datorns hemliga port av Linda Liukas, Vi får det att funka Framgångsrika exempel på IT i skolan utgiven av Lärarnas riksförbund, Jul på monsterhotellet av Anna Hansson eller Godnattsagor för rebelltjejer av Favilli och Cavallo?
Vi tipsades också om en blogg https://oppetklassrum.wordpress.com/ och två föreläsare på temat språkutvecklande arbetssätt: Maria Bjerregaard och Hanna Stehagen. Tack för alla spaningar!
Utöver allt detta hade vi också en bokcirkel kring Catharina Tjernbergs bok "Skrivundervisning Processinriktat skrivande i klassrummet" som alla hade läst. Vi hade tänkt extra kring vad som var intressant, viktigt, förvånande eller något man vänder sig emot. Detta diskuterades i mindre grupper och var givande samtal. Vi skrev också ner de frågor som vi har utifrån att ha läst boken till Catharina som Marlene mailar till henne inför föreläsningen den 6/12.
Nästa punkt på dagordningen var en inventering kring vad vi i nätverket skulle vilja jobba mer med nästa år och sedan eventuellt sprida på en stor konferens för hela regionens pedagoger och ledare. Ett förslag var att fördjupa oss i ett författarskap och fundera kring hur vi kan jobba språkutvecklande utifrån den författarens texter i klassrummet ex Fröding eller Lagerlöf. Ett annat förslag rörde skolans digitalisering. Hur kan vi koppla ihop tekniken och språkutvecklingen? Föreläsare om vi väljer "IT-spåret" skulle kunna vara Katarina Lycken Ruter. Förslag att vi skulle fördjupa oss ytterligare i skrivundervisning framfördes också. STL - skriva sig till lärande, är en variant. Det finns forskning kring arbete i Sollentuna kommun som man skulle kunna ta del av. Analysarbete är också intressant. Hur analyserar man resultat på enhetsnivå samt kommunövergripande nivå?
Vi tänker också att ett alternativ är att undersöka hur skolor som lyckas trots sämre förutsättningar gör, ex Möllevångsskolan. Ett studiebesök dit skulle kunna ge viktiga lärdomar. Ja, vi har ingen brist på idéer. Nästa möte, 6 december, lyfter vi frågan igen och då ska alla deltagare ha tänkt igenom detta. På nätverksträffen den 6 mars fattar vi beslut om vilket förslag vi vill gå vidare med och ansöka om utvecklingsmedel från NCS för.
Spaningarna utgjordes den här gången till stor del av lästips av varierande art. Eller vad sägs om Skolinspektionens rapport "Skolans arbete för att säkerställa studiero - det räcker inte att det är lugnt eleverna måste lära sig något också", Språklig sårbarhet i förskola och skola av Barbro Bruce, Hey Ruby och datorns hemliga port av Linda Liukas, Vi får det att funka Framgångsrika exempel på IT i skolan utgiven av Lärarnas riksförbund, Jul på monsterhotellet av Anna Hansson eller Godnattsagor för rebelltjejer av Favilli och Cavallo?
Vi tipsades också om en blogg https://oppetklassrum.wordpress.com/ och två föreläsare på temat språkutvecklande arbetssätt: Maria Bjerregaard och Hanna Stehagen. Tack för alla spaningar!
Utöver allt detta hade vi också en bokcirkel kring Catharina Tjernbergs bok "Skrivundervisning Processinriktat skrivande i klassrummet" som alla hade läst. Vi hade tänkt extra kring vad som var intressant, viktigt, förvånande eller något man vänder sig emot. Detta diskuterades i mindre grupper och var givande samtal. Vi skrev också ner de frågor som vi har utifrån att ha läst boken till Catharina som Marlene mailar till henne inför föreläsningen den 6/12.
Vi påminner om att datum för nästa träff inom"Handleda vidare" är 26 april.
Vi bestämde datum för vårterminens träffar för SOL i Värmland: 6 mars och 22 maj kl 9.30-14.30. Malin tar kontakt med Michael Tengberg för att fråga om han eventuellt kan tänka sig besöka vår träff för att ge oss en uppdatering om ULF-projektet samt berätta omforskningsprojektet LISA.
Nästa nätverksträff är den 6/12 kl 9,30-14,30 i 3D404.
Vi bestämde datum för vårterminens träffar för SOL i Värmland: 6 mars och 22 maj kl 9.30-14.30. Malin tar kontakt med Michael Tengberg för att fråga om han eventuellt kan tänka sig besöka vår träff för att ge oss en uppdatering om ULF-projektet samt berätta omforskningsprojektet LISA.
Nästa nätverksträff är den 6/12 kl 9,30-14,30 i 3D404.
Deltog på mötet gjorde:
Berit Andersson, Arvika
Katarina Pontelius, Arvika
Malin Granström, Eda
Katarina Hellund-Eriksson, Filipstad
Lena Gille, Filipstad
Ylva Säfström, Hagfors
Marlene Andersson, Hammarö
Anders Biörklund, Karlstad
Eva Tarander, Karlstad
Britt Hammarsten, Kil
Åsa Hallström, Kristinehamn
Gabriella Hassel, Storfors
Anna Börjesson, Säffle
Christel Ekelund, Torsby
Anne Patel Göransson, Årjäng
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar