onsdag 16 februari 2011

minnesanteckningar 2 februari

Mötet inleddes med att samtliga mötesdeltagare kort presenterade sig själva och sina verksamheter. Anmärkningsvärt var de stora skillnader som finns. Vissa kommuner har språk-, läs- och skrivutvecklare med tid och ersättning för att utföra uppdraget, vissa saknar helt personer med kommunövergripande ansvar.

Flera mötesdeltagare sade sig ha både mandat och ”titeln” språk-, läs- och skrivutvecklare, men ingen som helst tid till att utföra uppdraget. Mycket uppseendeväckande och något för oss att förändra. Många upplevde att kommunerna satsade mycket mer på matematikutvecklare och att språkutveckling inte alls uppmärksammades lika hög utsträckning. Hur ska vi kunna påverka detta? Alla funderar inför nästa möte.

Elisabeth Nyberg från RUC delgav oss intressanta fortbildningar och föreläsningar i deras regi framöver. Projektet estetiska lärprocesser, föreläsningen om genrepedagogik och nätverk för modersmålslärare var särskilt intressanta ur vår synvinkel och vi sprider information om detta i våra verksamheter.

Inger Tinglev och Susanne Dahlgren från NCS berättade om bakgrunden till projekten med nätverk av språk-, läs- och skrivutvecklare. ” Nationellt centrum för språk-, läs- och skrivutveckling (NCS) har 2011 uppdraget att stimulera skolhuvudmän och skolor så att de aktivt arbetar med språk- läs- och skrivutveckling. En del i det arbetet är att inspirera kommuner och fristående skolor att samverka i nätverk. ” (http://www.skolverket.se/sb/d/2169)
Från NCS sida betonades även att nätverkets arbete skulle bedrivas med syftet ”bästa möjliga språkutveckling för största möjliga antal” och inte ensidigt fokusera på elever i svårigheter. De delade även ut skriften ”Matematikutvecklare – stödmaterial vid planering av uppdraget”. Enligt Inger och Susanne fungerar den lika bra för språk-, läs- och skrivutvecklare och därför ska vi läsa den och diskutera på nästa möte.
Efter samtal om nätverkets syfte utifrån skriften ”Nätverk för lärande och utveckling” bestämde vi att följande punkter var särskilt intressanta för oss:
- Spaning och avstämning
Genom tidseffektiv omvärldsbevakning kan vi sprida aktuell kompetens i våra verksamheter och säkra att vi väljer rätt utvecklingsåtgärder.
- Kontakter
Vi kan använda fler personers kunskap och information om tänkbara samarbetspartners.
-  Påverkan och utveckling
Detta ökar våra möjligheter att få till stånd en gynnsam utveckling i våra kommuner och skolor.

Vi enades även kring förslag på datum till nästa möte och eftersom Åsa Hemborg från UR föredrog måndag 14 mars är det då vi kommer att träffas. Lokalen är densamma som sist, Krukmakaren på ANC, men tiden är 10–16.
Förutom att Åsa Hemborg från UR besöker oss den 14 mars har vi även bestämt att diskutera texten ”Matematikutvecklare”, diskutera bloggen solivarmland@blogspot.com och att arbeta för bra villkor för språk-, läs- och skrivutvecklare i alla våra kommuner. 
Önskemål om ytterligare punkter på dagordningen skickas via mail till undertecknad. Önskvärt är även att alla deltagare funderar igenom vad de har att tillföra nätverket. Kan du berätta om något intressant från din kommun, har du exempel på något lyckat utvecklingsarbete eller bra litteratur? Maila!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar