onsdag 28 september 2011

minnesanteckningar 26 september

På mötet pratade vi om saker som är på gång för oss läs- och skrivutvecklare, lyssnade på inbjudna föreläsare och bestämde hur vi ska gå vidare.



Närvarande nätverksdeltagare:
Malin Granström, Anna-Karin Hedling och Katarina Pontelius som representerar Arvika
Kristina Axelsson, Kil
Ulla-Britt Görman och Inger Ericsson, Hällefors
Solveig Hedlund, Storfors
Ylva Säfström, Hagfors
Anne Ellström, Kerstin Björkdahl och Theresé Guttke, Karlstad
Ulrika Clewemar, Sunne
Christel Ekelund, Torsby
Gerd Widing, Säffle
Ulla Nordlander Olsson, Eda
Inga Magnusson, Årjäng
Katarina Hellund-Eriksson, Filipstad

Eftersom nätverket utökats inledde vi med en kort presentationsrunda av deltagare. Samma sak gjorde vi sedan med nätverket. Vi gick igenom det syfte och arbetssätt vi bestämt utifrån skriften Nätverk för lärande och utveckling, utgiven av Statens kvalitetsråd.

Kort information om det uppdrag NCS genomför under hösten och som vi i nätverket kunnat anmäla intresse för. Storfors, Karlstad, Sunne, Filipstad, Säffle, Arvika, Torsby och Åmål är de kommuner som anmält intresse av att delta och denna intresseanmälan är nu vidarebefodrad till NCS.

Ytterligare information om NCS konferens för läs- och skrivutvecklare som i år genomförs den 17 november i Stockholm. Barbro Westlund och Ann Pihlgren är bokade som föreläsare.

Deltagarna uppmanades skicka in alster för publicering i denna blogg. Det kan vara allt från litteraturtips till ett utvecklande arbetsområde till en intressant hemsida. Bloggen är vårt främsta kommunikationsmedel och förutom att skriva inlägg (antingen direkt själv eller via mail till Malin) finns ett kommentarsfältet där vi kan fråga,svara, tycka tänka och diskutera.

Efter en kort kaffepaus fick vi lyssna när Ingrid Mossberg-Schüllerqvist presenterade universitetens didaktiska centrum i allmänhet och CSL (Centrum för språk- och litteraturdidaktik) i synnerhet. Vi fick veta mer om CSL, dess verksamhet, forskare och forskning. Hon betonade vikten av praxisnära forskning och klassrumsstudier, vilket vi instämmer i.

Efter lunch fick vi nytt, men lika välkommet besök, av Anna Lindhom. Hon gav oss en fördjupad inblick i språkets roll i alla ämnen, bl.a. genom att belysa skillnaden mellan skol- och vardagsspråk. Hon talade om genrer och Cummins fyrfältsmodell, vilket gav upphov till diskussion. Hennes PowerPoint kan ni hitta via RUCs hemsida och där kommer förhoppningsvis även Ingrid att lägga ut sina.

Avslutningsvis bestämde vi att vi vill förtsätta samarbeta med CSLs forskare. Ett besök antingen på förmiddagen eller eftermiddagen känns som lagom. Tiderna vi hade fungerade bra och även nästa gång kommer vi att träffas 9-15. Vi hade olika förslag på datum,men utifrån att vi gärna fortsätter diskutera forskning med CSL blir det 28 november och då kommer Ingrid till oss igen. Denna gången på eftermiddagen och fokus då blir hennes forskning kring bedömning.

I samband med detta kan SAFs och Lärarförbundets artikelsamling (forskning om undervisning och lärande, nr 5, februari 2011) vara värd att läsa igen och diskutera vidare. Vilka exempel på samarbete med forskare har vi i våra kommuner? Hur kan vi påverka undervisningen i mer "vetenskaplig riktning"? Förbered gärna en kort dragning om era och kommunens erfarenheter kring detta.

Nästa träff ska vi även jämföra och diskutera våra uppdragsbeskrivningar. För att vi ska kunna göra det effektivt ber jag samtliga deltagare maila dessa till mig senast den 18 november. Jag får då tid att lägg ut exempel ur dessa. Dra ut en kopia av dessa och ta med till mötet. Ta även med din egen uppdragsbeskrivning. Då får vi något konkret att samtala kring. Ni som inte har någon uppdragsbeskrivning alls kan väl bara maila en rad om det.

Vi sa vidare att det kan vara intressant att prata om det vi hört på konferensen för läs- och skrivutvecklare i Stockholm den 17:e november och att en rapport om det projekt vissa deltar i tillsammans med NCS vore spännande.

Väl mött igen måndag den 28 november kl. 9-15 i sal 3D 512A på Karlstads universitet för att ta del av allt detta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar