onsdag 16 maj 2012

minnesanteckningar, maj 2012


Minnesanteckningar från den 14 maj 2012

                                   
Till det här mötet hade vi bjudit in Nationellt centrum för språk-, läs- och skrivutveckling ( NCS) och matematikutvecklarna i regionen, och vi tackar särskilt för deras medverkan. Fokus var vårt samarbete och hur det kan utvecklas.  Dessutom diskuterade vi en eventuell konferens i höst som en fortsättning på projektet "Vilka elever kommer till vår skola".




Mötet inleddes med att alla deltagare presenterade sin kommun, sig själva, sitt uppdrag som utvecklare och sin verksamhet. Förutsättningarna för att bedriva språkutvecklande arbete på kommunövergripande nivå varierar kraftigt vad gäller allt ifrån tid för uppdraget till mandat att genomföra det, men trots detta finns en stor vilja och många utvecklingsarbeten som pågår.

Efter denna runda presenterade Erica Jonvallen (NCS):om vilka förutsättningar de har och deras verksamhet. NCS stödjer flera regionala nätverk för språk-, läs- och skrivutvecklare. NCS kommer fortsätta driva delar av jämställdhetsuppdraget för att ”… utveckla undervisningen så att alla elevers språk-, läs- och skrivutveckling främjas ” (http://www.skolverket.se/skolutveckling/vardegrund/jamstalldhet). Huvudmän kan anmäla en processledare och lärare. Handledningen äger sedan rum i Göteborg (förskolan), Malmö (F-6) eller Stockholm (7-9 och gy).
NCS ger även ut ett nyhetsbrev och publicerar löpande material på Skolverkets och NCS webb. Dessutom håller ett stödmaterial om språk-, läs- och skrivutvecklares uppdrag på att utarbetas och det kommer att distribueras till huvudmän med start i november. I november, närmare bestämt den 20:e, kommer även NCS årliga konferens gå av stapeln. Den riktar sig till språk-, läs- och skrivutvecklare med övergripande ansvar. Tema för konferensen är ”jämställdhet, språk och lärande”.

Temat när språk-, läs- och skrivutvecklaren Ylva Säfström och matematikutvecklaren Jenny Dahlin föreläste för oss var hur de samarbetar kring utvecklingsfrågor i Hagfors. De visade hur beroende av språket matematikundervisningen är och hur de samarbetar kring gemensamma aktiviteter som ämnenas handlingsplaner, lärgrupper, pedagogiska caféer och nätverksträffar för lärare som undervisar i årskurs 1.

På samma tema berättade språk-, läs och skrivutvecklare Ulrika Clewemar om hur de i Sunnes samarbetar kring räknehändelser i de yngre skolåldrarna. De utgår från det vardagliga och genom talspråket, leken, bilden och texten vill de utveckla elevernas språk och matematiska tänkande. Detta gör att representationsformerna är många: konkret, språklig, aritmetisk och ritad bild.

Nätverkets språk-, läs- och skrivtvecklare upplever att samarbetet med matematikutvecklare ute i kommunerna är angeläget och vi beslutade att träffas även nästa år. Vi skulle vilja lära oss mer även om just matematik och svenska i samspel och därför kontaktar Malin återigen Görel Sterner på NCM.

En annan föreläsare vi skulle vilja lyssna på är Anne-Marie Körling och Malin kontaktar även henne om en förfrågan att föreläsa på den konferens som planeras till hösten, antingen i september eller under vecka 44. Konferensen är en ”värmländsk fortsättning” på det projekt ”Vilka elever kommer till vår skola” som många deltagit i. Tanken är att visa vilka resultat som uppnåtts, hur skolutveckling praktiskt kan bedrivas och hur lärare, språk-, läs- och skrivutvecklare, lärare och skolledning behöver samverka för hållbart lärande. Målgruppen är lärare, språk-, läs- och skrivutvecklare, lärarstudenter, rektorer och huvudmän. Denna idé presenteras för huvudmän på ett möte som RUC anordnar. För att detta ska vara möjligt att genomföra krävs deras stöd och intresse. Utifrån huvudmännens tankar går vi sedan vidare med planeringen.

Tid för nästa möte bestäms till september och då vill vi ha ett erfarenhetsutbyte kring studiecirklar och litteratur, som vi använder i våra verksamheter. Malin lägger upp ett blogginlägg med titeln ”studiecirklar och litteratur” och via kommentarsfältet skriver nätverksdeltagarna vilken bok och/eller studiecirkel de vill berätta om/ta upp på nästa möte.

Närvarande:

Malin Granström och Katarina Pontelius, Arvika

Kristina Axelsson, Kil

Ulla-Britt Görman och Inger Ericson, Hällefors

Solveig Hedlund, Storfors

Margareta Lager, Åmål

Pia Lundström, Karlskoga

Ylva Säfström, Hagfors

Ulrica Clewemar, Sunne

Christel Ekelund, Torsby

Anne Ellström, Karlstad

Gerd Widing, Säffle

Ulla Nordlander Olsson, Eda

Katarina Hellund-Eriksson, Filipstad

samt matematikutvecklare från de flesta av ovanstående kommuner

samt Erica Jonvallen från Nationellt Centrum för Språk-, läs- och skrivutveckling






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar