Minnesanteckningar från den 14 maj 2012
Till det här mötet hade vi bjudit in Nationellt centrum för språk-, läs- och skrivutveckling ( NCS) och matematikutvecklarna i regionen, och vi tackar särskilt för deras medverkan. Fokus var vårt samarbete och hur det kan utvecklas. Dessutom diskuterade vi en eventuell konferens i höst som en fortsättning på projektet "Vilka elever kommer till vår skola".
Mötet
inleddes med att alla deltagare presenterade sin kommun, sig själva, sitt
uppdrag som utvecklare och sin verksamhet. Förutsättningarna för att bedriva
språkutvecklande arbete på kommunövergripande nivå varierar kraftigt vad gäller
allt ifrån tid för uppdraget till mandat att genomföra det, men trots detta
finns en stor vilja och många utvecklingsarbeten som pågår.
Efter denna
runda presenterade Erica Jonvallen (NCS):om vilka förutsättningar de har och deras
verksamhet. NCS stödjer flera regionala nätverk för språk-, läs- och
skrivutvecklare. NCS kommer fortsätta driva delar av jämställdhetsuppdraget för
att ”… utveckla undervisningen så att alla elevers språk-, läs- och skrivutveckling
främjas ” (http://www.skolverket.se/skolutveckling/vardegrund/jamstalldhet). Huvudmän kan anmäla en processledare och lärare. Handledningen äger sedan rum i Göteborg (förskolan), Malmö (F-6) eller Stockholm (7-9 och gy).
NCS ger även
ut ett nyhetsbrev och publicerar löpande material på Skolverkets och NCS webb. Dessutom
håller ett stödmaterial om språk-, läs- och skrivutvecklares uppdrag på att
utarbetas och det kommer att distribueras till huvudmän med start i november. I
november, närmare bestämt den 20:e, kommer även NCS årliga konferens gå av stapeln.
Den riktar sig till språk-, läs- och skrivutvecklare med övergripande ansvar. Tema
för konferensen är ”jämställdhet, språk och lärande”.
Temat när
språk-, läs- och skrivutvecklaren Ylva Säfström och matematikutvecklaren Jenny
Dahlin föreläste för oss var hur de samarbetar kring utvecklingsfrågor i
Hagfors. De visade hur beroende av språket matematikundervisningen är och hur
de samarbetar kring gemensamma aktiviteter som ämnenas handlingsplaner, lärgrupper,
pedagogiska caféer och nätverksträffar för lärare som undervisar i årskurs 1.
På samma
tema berättade språk-, läs och skrivutvecklare Ulrika Clewemar om hur de i Sunnes
samarbetar kring räknehändelser i de yngre skolåldrarna. De utgår från det
vardagliga och genom talspråket, leken, bilden och texten vill de utveckla
elevernas språk och matematiska tänkande. Detta gör att representationsformerna
är många: konkret, språklig, aritmetisk och ritad bild.
Nätverkets språk-, läs- och skrivtvecklare
upplever att samarbetet med matematikutvecklare ute i kommunerna är angeläget
och vi beslutade att träffas även nästa år. Vi skulle vilja lära oss mer även
om just matematik och svenska i samspel och därför kontaktar Malin återigen
Görel Sterner på NCM.
En annan
föreläsare vi skulle vilja lyssna på är Anne-Marie Körling och Malin kontaktar
även henne om en förfrågan att föreläsa på den konferens som planeras till hösten,
antingen i september eller under vecka 44. Konferensen är en ”värmländsk
fortsättning” på det projekt ”Vilka elever kommer till vår skola” som många
deltagit i. Tanken är att visa vilka resultat som uppnåtts, hur skolutveckling
praktiskt kan bedrivas och hur lärare, språk-, läs- och skrivutvecklare, lärare
och skolledning behöver samverka för hållbart lärande. Målgruppen är lärare,
språk-, läs- och skrivutvecklare, lärarstudenter, rektorer och huvudmän. Denna
idé presenteras för huvudmän på ett möte som RUC anordnar. För att detta ska
vara möjligt att genomföra krävs deras stöd och intresse. Utifrån huvudmännens
tankar går vi sedan vidare med planeringen.
Tid för
nästa möte bestäms till september och då vill vi ha ett erfarenhetsutbyte kring
studiecirklar och litteratur, som vi använder i våra verksamheter. Malin lägger
upp ett blogginlägg med titeln ”studiecirklar och litteratur” och via kommentarsfältet
skriver nätverksdeltagarna vilken bok och/eller studiecirkel de vill berätta
om/ta upp på nästa möte.
Närvarande:
Malin
Granström och Katarina Pontelius, Arvika
Kristina
Axelsson, Kil
Ulla-Britt
Görman och Inger Ericson, Hällefors
Solveig
Hedlund, Storfors
Margareta
Lager, Åmål
Pia
Lundström, Karlskoga
Ylva
Säfström, Hagfors
Ulrica Clewemar, Sunne
Christel Ekelund, Torsby
Anne
Ellström, Karlstad
Gerd Widing,
Säffle
Ulla
Nordlander Olsson, Eda
Katarina
Hellund-Eriksson, Filipstad
samt matematikutvecklare
från de flesta av ovanstående kommuner
samt Erica
Jonvallen från Nationellt Centrum för Språk-, läs- och skrivutveckling
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar