torsdag 28 februari 2013

Minnesanteckningar nätverksträff 20 februari


Vi inledde med att med stort intresse lyssna på forskaren Christina Olin-Scheller som berättade om sin forskning kring barns och ungdomars fritidsläsande och

-skrivande. Hon pratade om prosumenter, konvergens-kulturer, fokus på kollektiva lärprocesser och hur detta kontrasterar mot "skolkulturen". Vi fick se exempel på ungas skrivande på www.fanfiction.net och hur källtexter som Harry Potter och  Twilight används som grund för det egna skrivandet när "ursprungsberättelsen" byter fokalisator, tid, rum eller genre för att nämna något exempel.


Nätverket ägnade sedan en god stund åt att diskutera vilket utvecklingsprojekt vi ville driva och ansöka om medel för hos NCS. Vi kom fram till att i första hand ville vi satsa på en konferensdag för värmländska språk-, läs- och skrivutvecklare samt lärare. Den 3 oktober anordnas ett symposium för läsforskare vid Karlstads universitet och utifrån detta beslöt vi att lägga vår konferens i anslutning till detta.Vi kommer att kontakta Barbro Westlund i första hand. andra intressanta läsforskare är Caroline Liberg, Ulla Damberg och Astrid Roe Tönnesen. Sen är vi även intresserade av att bredda dagen och innehållet med t.ex. Martin Widmark (en läsande klass) eller Göran Svanelid (the big five).

Preliminärt program:
kl. 9-12 två läsforskare och kl. 13.30-15 en "bredare" föreläsning
forskare nr 1 kl 9-10 föreläsning
frågestund kl. 10-10.15
paus 10.15-10.45
forskare nr 2 kl. 10.45-11.45
frågestund 11.45-12.00
lunch 12-13.30
föreläsare Widmark eller Svanelid kl. 13.30-15


Inom nätverket ser vi även gärna en ny handledningsinsats liknande den i "Vilka elever kommer till vår skola" där en forskare handleder nätverkets språk-, läs- och krivutvecklare som i sin tur knyter till sig lärare. Vi tänker oss fysiska träffar med forskaren och språk-, läs och skrivutvecklaren en gång i månaden och däremellan kontakt via en lärplattform. Vi har skickat ut en förfrågan till Christina Olin-
Scheller om handledning kring att använda elevernas fritidsskrivande och -läsande i skolan, till Michael Tengberg om avancerade lässtrategier och till Ingrid Mossberg Schüllerqvist om jämställdhet, glapp och undervisning. Vi har även öppnat upp för forskarnas egna idéer. Vi har en förhoppning är att någon av dessa forskare har möjlighet och att vi kan få medel till detta via NCS, men det är just en förhoppning. Vi hoppas, men vet ingenting om vad som är möjligt att genomföra.

Elisabeth Nyberg, RUCs föreståndare, hade vänligheten att besöka oss för att berätta om den fortbildningsinsats RUC planerat för läsåret 2014/2015. Läsutveckling i skolåren 4-9 och avancerade läsförståelsestrategier är kärnan i kompetensutvecklingen. Projektledare är undertecknad (Malin Granström) och Marie Wejrum. Utbildningen kommer att organiseras i lärgrupper med lärare, projektansvarig rektor samt sju lärare. Varje kommun har möjlighet att anmäla en grupp kostnadsfritt. Mer information om denna kommer att publiceras framöver.

På träffen fick vi även lite boktips av nätverksdeltagare:
Synligt lärande för lärare. Om lärmiljöer av John Hattie
Skriva för att lära av Ingegärd Sandström

Nästa träff planeras i första hand till 22 eller 24 april. Då fortsätter vi med tankar kring höstens aktiviteter och dessutom förbereder vi oss för att prata i 10 minuter om valfri "hjärtefråga". Närmare information kommer.


















Deltagare:
Malin Granström, Arvika
Katarina Pontelius, Arvika
Pia Lundström,Karlskoga
Anne Ellström, Karlstad
Karin Eriksson, Kristinehamn
Sofia Espedalen, Åmål
Ulrika Celwemar, Sunne
Gerd Widing, Säffle

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar