Skolverkets kunskapsöversikt Greppa språket hänvisar till en sammanfattning av forskarna Meltzer och Hamann där följande åtta punkter gynnar elevers lärande i olika skolämnen:
- läraren betonar läsning och skrivande
- läraren betonar muntlig framställning, lyssnande och visualiseringar
- läraren betonar tankemässigt krävande uppgifter
- läraren känner till och kan analysera språket i sitt ämne
- läraren fokuserar på en medveten utveckling av ordförrådet i ämnet
- läraren förstår vilka texter som är ämnestypiska och vad som kännetecknar dem
- läraren undervisar om vad som utmärker olika texter i ämnet och också om olika lärandestrategier, och använder olika typer av formativ bedömning av elevernas prestationer
- läraren skapar en elevcentrerad klassrumsmiljö
Läs hela artikeln om språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt här:
http://www.andrasprak.su.se/vanliga-fragor/grundskola/vad-ar-sprak-och-kunskapsutvecklande-arbetssatt-1.96386
http://www.andrasprak.su.se/vanliga-fragor/grundskola/vad-ar-sprak-och-kunskapsutvecklande-arbetssatt-1.96386
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar