måndag 26 januari 2015

Det handlar både om strukturerna och om lärarna

”Nu har forskningen kommit fram till vad som är den viktigaste orsaken till att resultaten i skolan sjunker. Det är lärarna som är orsaken.” Detta mötte en rektor sin pedagogiska personal med i aulan första dagen på vårterminen. 

Detta att lärarna är den enskilt viktigaste faktorn för hur elever lyckas med sina studier möts man ideligen av från politiker, skolledare och journalister, ofta med en hänvisning till olika forskningsrapporter. Detta ska inte handla om att det vi lärare gör inte är viktigt, heller inte att vår roll kan vara avgörande för elevers måluppfyllelse, men jag vill diskutera om det är den enskilt viktigaste faktorn för hur skolan lyckas med de mål som satts upp.


Vi lärare är beredda att vara aktiva i skolutvecklingen, men inte som passiva mottagare av beslut om visioner och mål för skolan som tagits av ledningen i toppen av organisationen. Vi vill vara de som driver skolutvecklingen, men då utifrån de bevis som tas fram inom ramen för den verksamhet vi är verksamma i och som anpassats efter de förutsättningar vår verksamhet har.

 De utbildningsorganisatoriska förändringar man gjort i Ontario, Kanada, verkar väldigt genomtänkta och värda att studera närmare. Beslutsfattare, titta på var Kanada ligger i PISA-listan så är väl det ett argument nog för er! Vad de har gjort presenteras i enartikel av Carol Campbell och sammanfattas i sex punkter:
  • Ledarskap för att genomföra en strategi för skolutveckling som är forskningsbaserad och beprövad. (Man är tydlig med att det inte är rätt väg att genomföra förändringar som bygger på statistik och toppstyrning. Istället ska det bygga på professionell kunskap i en lokal kontext.)
  • Genomföra, tillhandahålla och implementera forskning för att stödja skolutveckling som bygger på beprövad erfarenhet. (Forskningen ska vara anpassad mot de mål och den praktik som finns i verksamheten och ske i verksamheten av lärare i verksamheten.)
  • Skapa strukturer på individuell och kollektiv nivå att tillgodogöra sig, producera, förstå och använda sig av forskning.
  • Stödja samverkan för forskning och implementering av forskning genom nätverk och partnerskap.
  • Kommunicera och sprida kunskap om forskning och beprövade erfarenheter.
  • Bidra till forskningen och om forskningen på lokal, nationell och internationell nivå.
http://www.skolaochsamhalle.se/tavlan/johan-strandqvist-det-handlar-bade-om-strukturerna-och-om-lararna/?utm_source=feedburner&utm_medium=email&utm_campaign=Feed%3A+SkolaOchSamhlle+%28Skola+och+Samh%C3%A4lle%29

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar