Minnesanteckningar
SOLiVärmland 25 augusti
Vi fick besök av forskarna Christina Olin-Scheller och Marie Tanner som berättade om sin forskning. Louise Alvarsson, som är projektledare för Värmland läser, hälsade också på. Vi pratade om de utbildningar många av oss går inom ramen för Läslyftet. Om detta och lite till kan du läsa nedan.
Läsa lätt och Connected classrooms
Vi fick besök
av Marie Tanner och Christina Olin-Scheller som forskar vid Karlstads
universitet. De berättade
sina pågående projekt, och
trots att det inte finns färdiga
resultat ännu
fick vi ta del av deras tankar och de tendenser de ser.
Läsa lätt
Första
projektet heter Läsa lätt
och det drivs av Christina Olin-Scheller vid Karlstads universitet samt Anna
Nordenstam från
Göteborgs
universitet. De vill undersöka varför
lättläst har blivit så
populärt? Vad är
det för
litteratursyn som ligger i botten? Många vet inte om att
genren finns över
huvud taget eller så tänker man sig att
den bara är till för
människor med
grava funktionshinder. När Centrum för lättläst
inrättades 1968 var det också med inriktning mot specifika målgrupper. Men de
sista fem åren
har genren ”lättläst”
fullständigt
exploderat. Försäljningen
har nästan dubblerats och nyskriven lättläst för barn och unga utgör i dag ca 15-20%
av all försäljning. Det har
poppat upp flera förlag
som bara ger ut lättläst och de stora förlagen har
speciella utgivningar. Det finns inte bara "lättlästförfattare" utan
dag vill redan etablerade författare vill också in på marknaden
för lättläst t.ex. Camilla Läckberg och Johanna
Nilsson. Till många lättlästa böcker hör
ofta både ett lärar- och ett elevmaterial.
Trots detta finns inte en enda studie gjord om lättläst tidigare, förutom några lingvistiska
studier, enligt forskarna. Genom intervjuer med förlag
och författare
samt lärare
och skolbibliotekarie vill de undersöka
hur förlagen
och författarna
ser på detta med
lättläst. e tänker
även göra en läsprövning eftersom det
inte tidigare prövats
om de här böckerna verkligen är lättlästa. Förlagen själva definierar lättläst som kronologisk
handling, få karaktärer, få sidor och ingen
parallellhandlingen.
Vi som språk-,
läs- och
skrivutvecklare reagerar mot att elever utsätts
för sådana förenklingar. Det vi får lära oss är att i stället för att förenkla ska vi ge en
mer stöttande
undervisning.
Böckerna
inom genren lättläst har tydliga, och
enligt oss stereotypa målgrupper
så som nyanlända, flickor,
pojkar, dementa eller interner. Förlagen talar också ofta om läsovilliga pojkar
som gillar motorer. Utifrån
tänkt målgrupp så får sedan författaren en
"beställning".
Forskarnas intryck är
att förlagens
stora ambition är
att "göra
gott" och att de vill att fler ska bli läsare.
Nästa steg för forskarna är att
undersöka hur undervisningen kring böckerna
faktiskt ser ut.
Connected classrooms
Här är det Christina Olin-Scheller och
Marie Tanner vid Karlstads universitet som undersökt hur mobiltelefoner används
i klassrummet, eftersom detta är en politiskt het potatis just nu och
det skildras som ett ordningsproblem. Forskarna tittar på hur
det ser ut i klassrummen? Vad fyller mobiltelefonerna för funktion? Samma undersökning genomförs
i Finland och ska sen jämföra resultaten.
De har spelat in 8 lektioner i årskurs 9 och tittat på
när mobilerna åker fram? Allmänt
säger de, så märks inte mobilanvändningen så
mycket om man specifikt tittar efter det, eftersom det sköts
på ett diskret
sätt. Absolut
vanligast är att eleverna använder sina mobiler åker fram när gjort färdigt uppgift en
uppgift eller när det finns ett glapp mellan
aktiviteter. Vad forskarna sett är att det blir sällan konflikter
kring elevers mobilanvändning utan oftast stannar det vis en tillsägelse som eleven
lyder.
Forskarna har också kategoriserat elevernas mobilaktiviteter
och mobilerna används absolut mest till att scrolla
genom olika sidor och för att skriva.
Vi språk-, läs- och skrivutvecklare som lyssnade,
tycker att det är en paradox att många
av våra kommuner satsar hårt på att köpa in surfplattor och datorer till
eleverna samtidigt som vi tvingar eleverna att lägga
ifrån sig
mobilen och vis er fram emot att höra mer om detta framöver.
Handledarutbildning
Nätverket diskuterade sedan den handledarutbildning
som flera av nätverksdeltagarna går.
Enligt dem så handlar det mycket om ledarskap och praktisk
information om hur läslyftet
är upplagt. På första träffen fick de bl.a. information om de
olika modulerna och filmerna samt tips om fallgropar och positiva exempel från pilotgruppen. Läslyftets
handledare och rektorer utbildas var för
sig, men det är frivilligt för
rektor att delta på träffarna.
NCS utbildning språk-, läs- och skrivutvecklare
Tillfälle 1 handlade mycket om systematiskt
kvaliitetsarbete och forskningsbaserat arbetssätt.
För den som vill läsa
mer om ett forskningsbaserat arbetssätt som grund för
skolutveckling rekommenderas Forskning
lyfter norr.
Vid nästa tillfälle
ska också undertecknad ta med kopior av mallen vi fick på
NCS utbildningstillfälle nummer 1 som heter ”mall
som stöd för ett forskningsbaserat arbetssätt”.
Nytt bedömningsstöd
Från och med läsåret
2016/2017 kommer bedömningsstödet för årskurs 1-3 i svenska, svenska som
andraspråk och matematik att bli obligatoriskt för
årskurs 1. Observera att det inte längre är
aktuellt att det ska bli obligatoriskt för årskurs 2 och 3! För
årskurs 1 håller man också på
och tar fram ett kunskapskrav för läsning och ett kunskapskrav för
taluppfattning.
Värmland läser
Vi fick besök av Louise Alvarsson, projektledare för
Värmland
läser. Under november kommer en
kampanj drivas av region Värmland.
Den 30 september hålls ett dialogmöte, den 27 oktober blir det en
konferensdag och den 27 november planeras för värmlands största bokcirkel
på CCC. Författarna till böckerna
kommer vara på plats.
Aktuella böcker och författare är De våra
av Lars Andersson och Flickan med snö
i håret av Ninni Schulman.
Runda
Avslutningsvis gick vi en ”runda” där nätverksdeltagarna berättade
dels om vad som var på gång i hemkommunerna, dels om böcker
eller föreläsningar som de tyckt varit värda
att tipsa om. Här kommer ett axplock:
·
Hanna Stehagen och hennes bok Språk
i alla ämnen
·
Skolverkets kommentarmaterial Få syn på
språket
·
Josefin Nilsson är en populär föreläsare
och visar hur man kan ”packa upp” texter
tillsammans med eleverna
·
Mensa har representanter som kan komma ut och
prata om särbegåvade barn i skolan.
De pratar cirka 1 timme och det är gratis
·
NCS mall som stöd för forskningsbaserat arbetssätt
Nästa möte …
… planeras till slutet av oktober före höstlovet, helst v
43. Men det beror på när Michael Tengberg och Marie Tanner kan
komma och berätta om sin forskning.
Närvarande:
Malin Granström, Arvika
Katarina Pontelius, Arvika
Marlene Andersson, Hammarö
Karin Eriksson, Kristinehamn
Åsa Hallström,
Kristinehamn
Christel
Ekelund, Torsby
Madelene
Press, Sunne
Lena
Gille, Filipstad
Katarina Hellund Eriksson, Filipstad
Theresé Guttke, Karlstad
Elisabeth Savefjord, Grums
Cecilia Näslund, Årjäng
Marie Olsson, Grums
Solveig Hedlund, Storfors
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar