onsdag 18 november 2015

Minnesanteckningar SOL i Värmland 22 oktober 2015

Nätverksträffen inleddes med en runda, fortsatte med tankar och erfarenheter utifrån Läslyftet och avrundades med två forskarbesök: Michael Tengberg och Marie Tanner från Karlstads universitet.

                 
I rundan berättade vi om våra respektive uppdrag och vilken kompetensutveckling kring läs och skriv vi bedriver i våra respektive kommuner och här följer ett axplock. Det ska bli skrivarverkstad för förskoleklasslärare i Arvika. I Hagfors träffas alla lärare i årskurs 1 tillsammans med kommunens språk-, läs- och skrivutvecklaren regelbundet under drygt ett läsår. Ämnesövergripande och genrepedagogiskt utvecklingsarbete pågår i Eda är i uppstartsfasen i Säffle. I Årjäng sker en stor satsning på skolbibliotek och att bygga upp en verksamhet kring detta.

Vi utbytte också erfarenheter av de olika modulerna vi jobbar med. I Grums använder de Läsa och skriva i alla ämnen (åk 1-3) samt Tolka och skriva text i skolans alla ämnen (åk 7-9). Torsby jobbar med modulen för grundsärskolan Strukturerad läs- och skrivundervisning, som de tycker passar utmärkt som en grundmodul för alla lärare. I Hammarö har de valt Samtal om text (åk 1-9) inledningsvis.

Vi fortsatte med att delge varandra erfarenheter från Läslyftets handledarutbildning och utbildningen för språk-, läs- och skrivutvecklare. Vi fastnade särskilt för Ann S. Pihlgrens föreläsningar och Malin kommer att mejla ut de powepoints som Ann S. Pihlgren använde i utbildningen för språk-, läs- och skrivutvecklare.

Marie Tanner, forskare vid Karlstads universitet, berättade för nätverket om sin avhandling Lärarens väg genom klassrummet. Det hon fastnat för är bänkinteraktionerna mellan läraren och den enskilde eleven. Dessa interaktioner är ofta korta (1-2 minuter), tidspressade och de hänvisar i  hög grad hänvisar till gemensamma, tidigare erfarenheter. En slutsats Marie drar av detta är att hur texter introducerats och följts upp i helklass blir avgörande för kvalitén på bänkinteraktionerna. Man bör till exempel tänka sig för både en och två gånger innan man plockar ut elever i behov av särskilt stöd vid gemensamma genomgångar.

Marie kunde också se att det hade betydelse om du var den första eller den sista eleven som fick hjälp med sin uppgift. Till den första eleven som frågade ställde läraren mer öppna frågor tills skillnad mot den sista eleven är läraren gick rakt på sak.

Michael Tengberg är också forskare i Karlstad och han har undersökt validiteten och reliabiliteten på nationella provets delprov i läsförståelse. Han visade att det inte alls är säkert att provet mäter det vi avser att mäta. En sammanfattning av det han berättade för oss kan du läsa i följande artikel:


Preliminärt datum för nästa träff är måndag 22 februari. Reservdatum är 23 eller 24 februari.

Då kommer vi att lägga lite extra krut på spaningar så samla på er bra tips. Vi hann snudda vid Kulturrådets rapport av Jonas Andersson och Amanda Hartman, men tänker tala mer om detta nästa gång. Vi behöver också tala om bedömningsstädet för åk 1-3 och hur vi ska implementera det samt kunskapskravet i läsning för åk 1. Det kommer att vara nya moduler från Läslyftet igång och vi kommer att ha fler erfarenheter med oss från handledarutbildningen och utbildningen för språk-, läs- och skrivutvecklare. Dessutom ska vi utvärdera konferensen 3 februari samt blicka framåt mot eventuellt nya utvecklingsmedel.


Närvarande:
Malin Granström, Arvika
Ylva Säfström, Hagfors
Madelene Press, Sunne
Karin Eriksson, Kristinehamn
Åsa Hallström, Kristinehamn
Christer Karlsson, Säffle
Anna Börjesson, Säffle
Marie Olsson, Grums
Elisabeth Savefjord, Grums
Cecilia Näslund, Årjäng
Christel Ekelund, Torsby
Marlene Andersson, Hammarö


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar