fredag 22 januari 2016

Elever bemöts olika utifrån etnicitet och bakgrund

I skolan är färgblindhet den rådande ideologin. Men hudfärg spelar roll, visar Osa Lundberg i sin avhandling. 

Vad handlar avhandlingen om?

– Hur sociala och kulturella skillnader uppstår i skolans praktik, vad det får för konsekvenser och vad det finns för möjligheter till förändring. Jag har under tre års tid i en skola i förorten följt tre klasser i årskurs nio i alla kärnämnen, för att se hur sociala och kulturella skillnader uppstår, oavsett ämne.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Man tror att hudfärg och etnicitet inte ska ha någon betydelse, men det spelar roll för hur eleverna blir bemötta både i och utanför skolan. Det handlar om ras – men lika mycket om elevernas socioekonomiska bakgrund, att de kommer från förorten. Eleverna adresserades som icke-svenskar, både på skolan och vid utflykter.
http://www.skolporten.se/forskning/intervju/hudfarg-spelar-roll/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar