fredag 3 juni 2016

Vad har nationella proven i åk 3 resulterat i?

Häromdagen presenterade Skolverket resultat från en ny avhandling av Anette Bagger som undersökt vad nationella proven i matematik för åk 3 inneburit för elever och lärare. Hon drar bland annat följande slutsatser:

- NP missgynnar elever i behov av stöd.
- Särskilt missgynnas elever med annat modersmål än svenska.
- Syftet med provet var bland annat att läraren skulle få syn på elever som riskerar få svårigheter i matematik, men det har visat sig att de eleverna hade läraren redan upptäckt sedan tidigare.
- Elever känner rädsla och skam över sin oförmåga i matematik.
- Elever blir förvånade över lärarens förhållningssätt under proven jämfört med ordinarie undervisning.
- Lärarens fokus ändrades i och med införandet av NP. Från att ha fokuserat på lärandet till att kontrollera elevers resultat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar