torsdag 31 maj 2018

Minnesanteckningar 180522

Läsårets sista träff var intensiv med mycket input för nätverket både från internt och externt håll. En givande och intressant dag!

Under presentationsrundan fick vi välkomna en ny deltagare i nätverket, Maria Norell från Forshaga kommun. Nu har vi deltagare från alla kommuner i Värmland förutom en.

Därefter hade vi information från NCS:
- Språksprånget är en kommande kompetensutveckling från Skolverket för lärare i moderna språk. Den är uppbyggd på liknande sätt som läslyftet, men det utgår inget statsbidrag. Däremot kan huvudman ansöka om en kostnadsfri utbildning för handledare. Satsningen kan du läsa mer om på Skolverkets hemsida.
- NCS utbildningar för språk-, läs- och skrivutvecklare fortsätter enligt plan. Det är igång en andra omgång för förskolan och för grundskolan startar nästa omgång (den 4:e) i slutet av nästa läsår. Här kan du läsa mer om det.
- För de som gått Skolverkets utbildning för språk-, läs- och skrivutvecklare omgång 1 och 2 anordnas nu en fortsättningsutbildning. En personlig inbjudan kommer att skickas ut i slutet av maj. Den är i Göteborg den 12-13/9.
- NCS årliga höstkonferens äger rum den 8-9/10 i Stockholm. Årets tema är "Perspektiv på språk" och anmälan kommer att öppna 13 augusti. Som de senaste åren får huvudmännen bekosta kost och logi, medan själva konferensen är kostnadsfri. Information om konferensen kommer att läggas ut löpande på NCS hemsida.
- Statsbidrag för likvärdig skola.
- Digitalisering av nationella prov.
- Onsdagen den 30/5 beslutade riksdagen om "Läsa-, skriva- och räknagarantin". Den kan bli ett obligatorium avseende kartläggningsmaterialet "Hitta språket" i förskoleklass from 1/6 2019. Materialet kommer att publiceras på Skolverkets hemsida den 3/7 2018.
- Den 3/7 kommer också bedömningsstödet i svenska för åk 1-3 att vara reviderat. Information om det hittar du här.
- Fler böcker i förskolan. Regeringen föreslår att 50 miljoner avsätts i budgeten för en utökning av läsfrämjande insatser och inköp av litteratur vid förskolor. Statens kulturråd kommer att få i uppdrag att genomföra satsningen.
- Skolverket har fått i uppdrag att stärka läslovet. Hur det ska gå till är ännu inte klart, men insatserna ska stimulera läsintresset och väcka nyfikenheten för olika slags litteratur. Uppdraget ska redovisas den 18/12 2020.

Nästa punkt på vår dagordning var att Katarina Hellund Eriksson från Filipstads kommun berättade om deras kartläggning "Från lagerlokal till lärmiljö". Den har genomförts som en enkät till både elever och personal i Filipstads kommun och tanken är att den ska ligga som underlag för kommande utveckling av skolbiblioteken. Katarinas powerpoint kommer att mailas ut till deltagarna i nätverket. Katarina rekommenderar forskningsöversikten "Skolbibliotekets roll för elevers lärande" och vill också flagga för den rapport som Skolinspektionen kommer att publicera i juni.

Torsby kommun har varit del av den utprövningsprocess som Skolverket haft inför publiceringen av kartläggningsmaterialet i förskoleklass "Hitta språket". Christel Ekelund berättade lite kring arbetet med detta.

Efter lunch kom Marie Wejrum, universitetsadjunkt vid Karlstad universitet, till oss och föreläste om "Multimodal läsning". Marie har skrivit en text till Lärportalen som kommer att publiceras i sommar och har fått många kunskaper kring ämnet inför skrivandet av texten som hon delade med sig till oss. Vi fick också ta del av ett par strategier kring hur man kan tolka multimodala texter. Maries powerpoint har mailats ut till alla deltagare. De två böcker som Marie Wejrum rekommenderade i sin föreläsning var: "Myter och sanningar om läsning" samt "Se texten".

Övriga bokspaningar som delgavs under dagen var:
Heartmaps
Exekutiva förmågor och läsförståelse

Malin tipsade och påminde om satsningen Handleda vidare. Deltagarna i SOL i Värmland uppmanas att anmäla sig, eftersom det programmet kommer komplettera SOL i Värmlands satsning på "Läs- och skrivdidaktiska perspektiv på skolans digitalisering" nästa läsår. Den första kompetensutvecklingsdagen inom Handleda vidare äger rum 2 oktober och då kommer bl a digitaliseringssamordnaren och doktoranden Agelii-Genlott tala om Skriva sig till lärande.

Malin kunde också rapportera från ULF-projektet att kartläggningen av huvudmännens behov var sammanställd och att frågor gått ut till berörda parter på universitetet om och hur de kan möta dessa behov. Särskilt intressant för SOL i Värmlands del är det behov av forskning inom tidig läs- och skrivundervisning som framkommit under kartläggningen. Den frågan har gått till CSL och kommer att behandlas under deras strategidagar 4-5 juni och mer information om detta kommer.

Nästa nätverksträff är den 18/9 kl 9,30-14,30 i 3D415. Även denna träff kommer vi att få besök av Marie Wejrum. Det här blir också det första tillfället i vår bokcirkel kring"Digitalisering, literacy och multimodalitet". Vi ska läsa fram till sidan 56 och ta med oss tre stycken citat ur texten som vi vill diskutera tillsammans.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar