torsdag 19 november 2020

Minnesanteckningar nätverksträff 201111



Nätverksträffen genomfördes digitalt via Zoom.

- Viktiga datum framöver för nätverket:
- 8/12 – Föreläsning ”Lektionsdesign” (RUC)
- 17/2 – Nätverksträff SOL
- 11/5 – Nätverksträff SOL

Nyheter inom vårt område:
 - Utbildningen för språk-, läs- och skrivutvecklare som Skolverket anordnar fortgår just nu. Sista tillfället för nuvarande omgång är i november och där deltar en av nätverkets deltagare från Hagfors kommun. En ny utbildningsomgång startar i januari och där kommer Kils kommuns deltagare att delta. I dagsläget är det oklart om Skolverket kommer att anordna fler utbildningsomgångar.
- Det utarbetas just nu rutiner vid byte av nätverksledare i de regionala nätverken.
- Just nu pågår en revidering av ”Språk-, läs- och skrivutvecklaren – en resurs för ökad kvalitet”. Den nya skriften kommer att publiceras på Skolverkets hemsida vid årsskiftet.
- Läslovet (förslag och inspiration på aktiviteter för ökad läslust) kommer att ligga under NCS även fortsättningsvis.
- Det finns ett stödmaterial för rektorer kring Läsa-, skriva-, räknagarantin. Man kan använda det individuellt samt gemensamt i studiegrupper.
- Skolinspektionen har gjort en granskning kring huvudmännens kartläggningsarbete med ”Hitta språket” och ”Hitta matematiken” och kan konstatera att det finns brister och utvecklingsområden hos granskade huvudmän.
- Implementering av nya kursplaner.
- Stödmaterial för introduktion av obehöriga lärare och förskollärare.
- Här kan du hitta mer info runt dokumentation i förskolan.
- Olika material för att inspirera till läsande. Bokstart. Väck boken. Litteraturbanken. Bokmässan. Samt Skolverkets material om hur man väcker läslusten inför läslovet.
- Läslyftet i förskolan kan användas även om nu själva statsbidraget går mot sitt slut. Det här läsåret är det sista med statsbidrag.
- Skolverket har kommit med en ny publikation som heter ”Att ställa frågor och söka svar”.
- Nytt bedömningsstöd för åk 7-9 i grundsärskolan ”Gilla Läsa Skriva”.
- Liten nulägesrapport kring utredningen ”Stärkta skolbibliotek och läromedel”.
- Vid årsskiftet kommer Skolverket att publicera ett stödmaterial för kartläggning av flerspråkiga elever i förskoleklass som ska vara ett stöd vid kartläggning av de obligatoriska kartläggningsmaterialen ”Hitta språket” och ”Hitta matematiken”. Här kan du hitta mer stöd inför undervisningen av flerspråkiga elever i förskoleklass. 
 

Nyheter från CSL
- Ny styrelse fr o m 2022.
- Arbetet med att inrätta ett huvudområde och en masterutbildning i ämnesdidaktik fortskrider, och det finns ett stort intresse från skolor och förstelärare.
- BLE informerar om ett stort behov av fortbildning och samverkan bland spansklärare som blev synligt i ett möte med en skola i Hällefors kommun. Här skulle CSL kunna verka genom exempelvis KFr och i samarbete med LUN, då många spansklärare inte är utbildade eller behöriga i ämnet.
- Föreslagna seminariedatum under våren (som godtas av styrelsen):
28/1, 25/2, 25/3, 29/4 samt 27/5. Här kan du hitta mer information om seminarierna. Seminarierna sker alltid i detta Zoom-rum:
https://kau-se.zoom.us/j/2456812029
- Det finns ett pågående forskningsprojekt på KAU där en bok med värmländsk litteraturhistoria sammanställs. Helene Blomqvist, en av forskarna, är en intresserade av samarbete med skolor när manuset är klart. 

- Vår pågående språkutvecklingsserie där vi besöker våra huvudmän i Värmland och gör ett reportage med hjälp av Pedagog Värmland är i full fart. Alldeles strax kommer reportaget från Sunne att publiceras. Vid nästa träff diskuterar vi vilken huvudman vi ska besöka nästa gång. 


Nätverket hade även den stora glädjen att gästas av Christina Olin Scheller, Marie Nilsberth och Eva Tarander som berättade om deras pågående forskning ”Rum för lärande i den digitaliserade skolan”. Det är ett treårigt forskningsprojekt där man bland annat filmar lektioner med tre olika kameror mot: läraren, en slumpmässigt utvald elev och denne elevs skärm. En fråga som man ställer är hur blir kvalitén när digitala verktyg används i undervisningen. Christina, Marie och Eva redogjorde för både möjligheter och utmaningar kring digitala verktyg. En intressant delgivning. Presentationen mailas ut till nätverkets deltagare. 

Vi arbetade vidare med vårt kommande utvecklingsarbete inför 2021-2022 i mindre grupper. Det som dokumenterades kommer en arbetsgrupp att arbeta vidare med. Fortsatta diskussioner sker i nätverket vid nästa nätverksträff. 

Under förmiddagen hade vi även intressanta boksamtal utifrån kapitlen 1, 10 och 11 ur "Skrivundervisningens grunder". Här tog vi även med våra tankar utifrån filmen "Skrivglappet" samt en artikel skriven av bland annat Carina Hermansson. Vi hade diskussioner i små grupper och därefter en gemensam avslutning. 


Spaningar
- Skrivutmaningen från UR. Finns även diskussionsfrågor till.
- Skrivjouren UR
- Decemberäventyret av Karin Linderoth
- Läslust i en digital tid av Hülya Basaran och Tobias Gard.


Nästa nätverksträff är den 17/2 kl: 8,30-12,00 och genomförs digitalt. Länk skickas ut några dagar innan. Vid det tillfället kommer vi att ha boksamtal utifrån kapitel 4 och 14 i boken ”Skrivundervisningens grunder. Vi ska även ha läst Skolverkets nya publikation om språk-, läs- och skrivutvecklarens roll hos huvudmannen. Länk skickas ut när den publiceras. Vid nästa nätverksträff kommer vi att få höra mer om LISA-PLOT av de deltagare i nätverket som deltar i det.


Deltog gjorde:

- Berit Andersson, Arvika
Malin Granström, Eda
Katarina Hellund Eriksson, Filipstad
Christina Olofsson, Grums
Ylva Säfström, Hagfors
Maria Carlsson, Hagfors
Marlene Andersson, Hammarö
Anders Biörklund, Karlstad
Eva Tarander, Karlstad
Britt Hammarsten, Kil 
Catarina Kristhammar, Kristinehamn
Marika Edberg, Munkfors
Ulrica Kyrk, Sunne

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar