onsdag 15 maj 2024

Minnesanteckningar 240513

 

Bokcirkel

Vi har läst och diskuterar boken Mot samma mål utifrån frågeställningarna:

      Vad tar du med dig från boken till ditt utvecklingsarbete kring skolbibliotek i din kommun?

      Under nästa år kommer vårt utvecklingsarbete presenteras vid ett symposium. Vad tänker du att du skulle kunna presentera från din kommun?

Besök av forskning

Michael Tengberg, professor i pedagogiskt arbete, besöker oss och berättar om sitt forskningsprojekt UTFORSK (Utforskande och fördjupande textsamtal) https://www.kau.se/pedagogiskt-arbete/forskning/forskning-hos-oss/utforskande-och-fordjupande-textsamtal-utforsk. Han bjuder också in till deltagande i ett nätverk för att utveckla samtalskvalitet kring skönlitterära samtal. Något det kommer mer info om längre fram.

Info från Regionen

Katarina informerar om vad som är på gång i Läsrådet.

Nyheter inom språkområdet

·    En enkät har genomförts av SLS-utvecklare och Samordnare för nyanländas lärande. Enkätresultatet visar att samverkan mellan de två rollerna inte är så vanligt förekommande

     Utvecklingsarbete Ängelholms kommun: Digitala redskap i elevers tidiga läs- och skrivundervisning Läsundervisning: Kartläggningen visar att läsning av digitala texter inte har bidragit till ökade resultat i läsförståelse för yngre elever på gruppnivå (årskurs 3). Det verkar svårare att nå fördjupad läsförståelse vid digital läsning som också är mer krävande för eleverna. Digital literacy är idag en kompetens som behöver utvecklas hos både lärare och elever. Skrivundervisning: Kartläggningen visar att när tiden för tidig skrivträning fördelas mellan att skriva på dator och skriva för hand riskerar de yngsta eleverna att inte automatisera något skrivsätt. Tangentbord kan inte ersätta att skriva för hand eftersom kognitiva och motoriska förmågor som har stor betydelse för elevers skrivutveckling då inte aktiveras. I studier med positiva resultat har man lyckats förena teknik med andra didaktiska insatser för att påverka elevers skrivutveckling. Skärmtid: Kartläggningen visar att mängden skärmtid för barn i förskolan verkar ha koppling till sämre språkutveckling.

 

·    Inspirationsföreläsningar om högläsning i förskolan Samarbete med svenska barnboksakademien. Barnboksförfattare och illustratörer besöker olika kommuner och träffar grupper med ca10 förskollärare i varje. Träffarna har skett på stadsbiblioteket med en barnbibliotekarie, SLS-utvecklare och en eller ett par rektorer. Träffen pågår 1,5h. Författaren presenterar en bok med exempelvis bildpromenad, pratar om forskning om hur viktigt högläsning är (Chambers) och tipsar om poddar etc. Alla får en signerad bok med sig då de lämnar mötet. De har tidigare mött två grupper på varje ställe och mötet sker bara en gång/grupp. Man kan få besök i hela Sverige. Kanske kan vara ett fint komplement till Läslyftet i förskolan?

 

·    Framtagande av läslistor Ska innehålla svenska och internationella skönlitterära böcker och riktas från förskola tom vux i alla skolformer. Listan ska fungera som ett stöd/resurs med en bred och varierad repertoar och är inte obligatorisk att använda.

 

·    Statsbidrag för inköp av litteratur 2024 Det här statsbidraget ska användas till tryckta skönlitterära och facklitterära böcker för att stärka barns och elevers tillgång till olika typer av litteratur i förskolan, förskoleklassen, lågstadiet i grundskolan, anpassade grundskolan, specialskolan eller sameskolan. Bidragsramar finns nu angivet för respektive kommun.

 

·    Utveckling av kartläggningsmaterial och bedömningsstöd Skolverket har fått ett uppdrag att se över kartläggnings- och bedömningsstöd. Ta fram en plan om hur materialen ska utvecklas för att ge en bättre bild, samt ta fram vilka arbetssätt som bör användas. I november ska Skolverket ha tagit fram en plan om hur de ska utvecklas. I uppdraget ingår också att utreda hur man ska kunna följa resultat på lokal samt nationell nivå. Detta kan komma att innebära att resultat ska rapporteras in? I uppdraget ingår även att se över kartläggningsmaterial för bedömning av nyanlända elevers kunskaper och organisering av kartläggningen, inklusive vilken aktör som ska utföra den. Detta uppdrag är inte kopplat till garantin för tidiga stödinsatser.

 

·    Översyn av förskolans läroplan Skolverket ser på uppdrag av regeringen över området digitalisering i förskolans läroplan. Nu kan du ta del av våra ändringsförslag. Bland annat föreslår vi att:

  • ·         Det inte lägre ska vara något krav på att använda digitala lärverktyg i förskolan
  • ·         Förskollärarna ska få ett tydligare ansvar för att värdera och välja bland arbetssätt och lärverktyg
  • ·         Arbetet med högläsning och rörelse blir tydligare

 

·    Läslyftet har blivit Statsbidrag för att utveckla språk- och matematikundervisning Läslyftet har upphört. Materialet ligger dock kvar på Lärportalen. Ansökningsperioden för statsbidrag 2024/25 är avslutad.

 

·    Fortsatt stöd för språk-,läs- och skrivutvecklare i förskola och skola Datum för förskolan 2-3 oktober och 10-11 december. Datum för skolan 9-10 oktober och 11-12 december

 

·    Temanummer om digitalisering i förskolan Utbildning & Lärande är en vetenskaplig tidskrift som utges av forskningsprofilen Utbildning och lärande, vid Högskolan Dalarna. Tidskriften består företrädelsevis av vetenskapliga artiklar av relevans för pedagogiska praktiker och berör aktuella ämnesområden kopplade till utbildning, skola och andra arenor för lärande.

 

·    Rapport om samtal om undervisningsutveckling i förskolan En studie av Paulina Narkaj Adolfsson från Ängelholms kommun om att balansera praktiskt yrkeskunnande. Förskolor kan gynnas av att reflektera och samtala om innehållet i förhållande till sitt eget arbete och ta del av vad filmad undervisning utifrån ett teoretiskt analysverktyg kan bidra med för att utveckla och förfina det praktiska yrkeskunnandet.

 

·    Leder läslyftet till bättre skolresultat? Rapportförfattarna har jämfört nära 1 000 grundskolor som deltog i Läslyftet mellan läsåren 2015/16 och 2017/18 med skolor som inte deltagit. Dessutom har lärare på 500 skolor följts med årliga enkäter. Idag används Läslyftet inom förskolan, i förskoleklass och på lågstadiet. Resultaten på det nationella provet i svenska i årskurs 9 förbättrades något bland de elever som gått på skolor där lärarna arbetat med Läslyftet. Effekterna är lite större i de natur- och samhällsvetenskapliga ämnena.

 

·    Stor forskningsstudie: Att prata med barn avgörande för språkutveckling Att barns språkutveckling beror på hur mycket prat barnet får höra är i sig inget nytt. Det banbrytande är att det slår ut tidigare etablerade faktorer som familjens socioekonomiska status, barnets kön, och eventuell flerspråkighet som också har sagts påverka språkutvecklingen. För varje 100 extra yttranden som barnet får höra per timme, säger det själv 27 fler yttranden, visar studien.

·    Digiteket Materialet är framtaget av Malmö stad och kan fungera som resurs eller inspiration i arbetet.

·    NCS-konferens blir digital 14/11.

     Nyheter från CSL 

     Info från CSL lyftes inte under sittande möte, utan bifogas här: CSL anordnar öppna seminariet. Ibland är de högintressanta för språk-, läs- och skrivutvecklare och ibland är de mer inriktade mot forskardisciplinen. Det sistnämna har varit fallet under våren, men jag håller ögonen öppna och om det dyker upp något spännande till hösten och flaggar jag för det.  Seminarieprogram Vårterminen 2024 | Karlstads universitet (kau.se)

 

Varje år hålls ämneslärardagen och den brukar hålla yppersta kvalité så den vill ni inte missa om ni är riktade mot gymnasiet. Vartannat år har det varit högstadiet (ibland också mellan) och varatnnat gymnasiet. I år är det 13 juni.  På gång just nu | Karlstads universitet (kau.se)

 

På CSL blogg finns också ofta mycket matnyttig, spännande och ny forskning. Om man har facebook kan man se när nya inlägg kommer, annars kan man prenumerera på mejl:  Centrum för språk- och litteraturdidaktik (CSL) (kau.se)

 

CSL söker också doktorander.  Doktorand i humanistiska studier med inriktning mot svenska språket (varbi.com) Är du ännu inte behörig? Läs då Magister-/ Masterprogram i ämnesdidaktik | Karlstads universitet (kau.se)

 

·    Glimtar från nätverket. 

     Britt informerar om intensivläsning i Kils kommun.

·    Spaningar:

·    Tid för poesi Denna gång är mellanstadiet målgrupp och alla skolor med en åk 5 kommer att få en klassuppsättning av boken.

·    Webbinarium från ILT tisdag 21 maj 15.30, 16.15 https://www.ilteducation.com/se/event/nyhet-inom-ilt-beprovad-succe-fran-norge-upptack-aski-raski-och-dess-genombrott-i-svenska-skolor/

·    UR-play, skrivbolaget https://urplay.se/serie/224585-skrivbolaget och Orka plugga

·    Podden Kornhall och Netz avsnittet som heter Med Zimmerman

·    Mycket positivt att arbeta med intensivläsning.

·    Författaren Ann-Charlotte Ekensten håller bra författarbesök. Hon skriver både skönlitterärt och faktaböcker. Passar även AG.

·    Använda ”Just-nu-läser-jag-lapp” och fästa på kläderna. Lockar till boksamtal. Både lärare och elever kan bära lappar.

·    Heartmaps https://www.nok.se/titlar/laromedel-b1/heartmaps/2c0f8805-bb78-4234-987b-9c704d34b9ca är bra läromedel för att inspirera i skrivandet.

     Kommande möten:

     Onsdag 9/10 och 3/12. 9/10 är en heldag. 

     Bokcirkel: 

     Leda läsfrämjande (M. Heimer) delades ut till nätverkets medlemmar. Boken ska vara läst inför 9/10 då en bokcirkel kommer hållas av författaren.

     Närvarande: Berit Andersson, Malin Granström, Katarina Hellund Eriksson, Maria Norell, Ulla Johansson, Anna Forkén, Ylva Säfström, Maria Carlsson, Marlene Andersson, Britt Hammarsten, Lisa Fridh Bared, Evadys Garcia Morales, Maria Rundqvist, Marie Gerke, Helena Jonehög Ericson, Niklas Lindstrand, Gunilla Bergström, Karin Engblom, Anders Biörklund

K

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar