måndag 28 mars 2011

minnesanteckningar 14 mars

Temat för träffen var elevers läsutveckling. Vi fick exempel på läsutvecklande arbeten i våra kommuner och samtalade om relevanta rapporter och relevant litteratur på temat. Vi diskuterade även vårt uppdrag som språk-, läs- och skrivutvecklare och hur vi kan utveckla uppdraget. Vi hade dessutom besök av Åsa Hemborg som förevisade delar av URs material. Det var material inom språkutvecklingsområdet som både var direkt till eleverna och material enbart riktat till pedagoger.


Mötet inleddes dock med att vi diskuterade vårt gemensamma uppdrag som språk-, läs- och skrivutvecklare utifrån häftet Matematikutvecklare – stödmaterial vid planering av uppdraget, utgiven av Skolverket 2010. Vi diskuterade i grupper och ett axplock ur diskussionerna redovisas. Hur kartlägger och följer vi upp elevernas språkutveckling och använder denna kunskap i vårt uppdrag? Nationella prov väger tungt och olika sorts kommunala handlingsplaner, riktlinjer och checklistor används: mycket medvetet inom vissa kommuner och mer sporadiskt i andra. Vi enades om att det är viktigt att vi deltar och driver det här arbetet tillsammans med våra uppdragsgivare.

Detta ledde oss in i samtal om mandat för våra uppdrag, eftersom även här är skillnaderna stora. För ett framgångsrikt utfört uppdrag krävs ett tydligt stöd från skolledningen och möjliga vägar att öka detta kan vara genom att visa på nätverkets stöd från Skolverket, genom att bilda opinion och genom att bjuda in sig själv och sina kompetens på viktiga möten i kommunen.

Vårt nätverk kan också vara ett stöd för att säkra kvalitén på den verksamhet vi erbjuder våra pedagoger. Andra framgångsrika faktorer som nämndes var: egen erfarenhet och utbildning, delaktighet i forskningsprojekt, att ta aktiv del av aktuell forskning, att delta i RUCs kurser samt diskussioner i utvecklingspedagoggrupper.

Vi gick sedan över till dagens tema som var läsutveckling. Malin presenterade kort den fördjupade analys av PIRLS 2006 som Caroline Liberg utfört och Skolverket publicerat: Texter, textuppgifters och undervisningens betydelse för elevers läsförståelse (2010). Exemplar av boken delades ut och övriga uppmanades ladda ner rapporten som pdf om de var intresserade av att läsa mer. Katarina fortsatte på samma tema och redovisade resultatet av Skolinspektionens rapport 2010:5 Läsprocessen i svenska och naturorienterade ämnen, årskurs 4-6.

Anna-Karin berättade om Arvika kommuns ”läspilotgrupp”. Ett forum för presentation och diskussion kring nya böcker för barn och ungdomar med bibliotekspersonal och pedagoger.

Ulrika presenterade Sunne kommuns satsning på elevernas läsutveckling genom projektet SELMA (Sunnes Elever Läser Mycket Aktivt) som nu permanentats.

Maria berättade om sin studiecirkel i Forshaga utifrån Barbro Westlunds material Att undervisa i läsförståelse.

Vi gav varandra boktips om läsförståelsestrategier och hade ett ”bokbord” och diskuterade kort Tankens mosaik av Zimmerman och Keene, Mellan raderna av Stensson och Litterära föreställningsvärldar av Langer.

Efter lunch hade vi besök av Åsa Hemborg på UR som förevisade delar av deras material. Hon hade också sammanställt en lista med produktioner som hon trodde vi kunde ha särskilt intresse av. Hon pratade och visade utifrån förmågorna lyssna, läsa och skriva. En del produktioner riktade sig till pedagoger, andra direkt till barnen.

Vi fortsätter hålla kontakten och tror att vi kan ha nytta av varandra: UR och det värmländska språk-, läs- och skrivutvecklingsnätverket i Värmland.

Innan mötet avslutades skickade övriga mötesdeltagare med Malin värdefulla synpunkter till mötet med NCS. Vi tycker alla att det är värdefullt att få träffa andra språk-, läs- och skrivutvecklare i NCS regi. Vi uppskattar att det är gratis, men skulle önska att programmet kunde förlängas till åtminstone två dagar. Många åker långt och det kräver lite tid och lugn och ro för att kunna tillgodogöra sig innehållet och hinna prata med så många som möjligt och utöka sitt nätverk. Kanske går det att organisera möten mellan språk-, läs- och skrivutvecklare inom ramen för konferensen?

Nästa möte bestämdes till onsdag 25 maj, kl. 10-16 i Arvika. Till dess har vi utfört olika spaningsuppdrag. Gerd bevakar forskning.se, Malin NCS, Katarina Skolinspektionen och Rickard Skolporten. Övriga mötesdeltagare spanar också och funderar över vad de vill bevaka.

Eftersom dagens tema var läsutveckling blir nästa tema skrivutveckling. Vi behöver också diskutera höstens upplägg. Det direkta stödet från NCS upphör då och nätverket får bedrivas utan finansiering. Vi beslutade att acceptera RUCs erbjudande om att få använda deras lokaler för våra möten med början till hösten. Vi funderar vidare över hur vi kan samverka med Karlstads universitet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar