torsdag 31 mars 2011

SELMA - Sunnes Elever Läser Mycket Aktivt

För några år sedan startades ett projekt i Sunnes F-6-skolor; SELMA - Sunnes Elever Läser Mycket Aktivt. Nedan följer en beskrivning av vad projektet gick ut på och vad det resulterat i. Projektet är numera permanentat.


Skönlitteratur av olika svårighetsnivå och i olika genrer, köptes in med hjälp av pengar från företag och föreningar och senare även genom ett samarbete med Sunne bibliotek stöd från Statens Kulturråd. De flesta titlarna i det speciella SELMA-biblioteket har fem exemplar av varje titel. För att kunna utvärdera målen att öka läslusten hos eleverna i Sunne kommun genom till exempel bokpresentationer, teater, författarbesök, Guidad läsning och att använda boksamtal som recensionsform samt att eleverna ska kunna ange tre böcker som de läst och tycker om, fick eleverna svara på frågan: ”Är det roligt att läsa?” (Undersöktes i enkätform i början och i slutet av projektet). Resultatet visade att det var fler som tyckte att det var roligt att läsa efter en tids läsning i läsgrupper. Speciellt såg vi att läslusten steg för pojkarna och för eleverna i de tidigare åren.
I läsgrupper och i formen för guidad läsning (Mary Clay, Nya Zeeland) har eleverna läst högt för varandra, pratat om texterna, gjort uppgifter till texterna och upptäckt läsglädjen. Läsgrupperna bör inte vara större än 5 elever (det går med 7-8 elever om gruppen är lärarledd). Alla följer med i texten, man läser under en koncentrerad tid (både lektionsmässigt och veckomässigt). Det är bättre att läsa varje dag udner två veckor, än att låta läsandet dra ut över flera månader. Aidan Chambers boksamtal har varit en av redovisningsformerna. Exempel på arbetsuppgifter till läsgrupperna kan vara:
  • Skriv dagbok som en av huvudpersonerna
  • Gör en seriesekvens om en händelse i boken eller som avslutning av boken
  • Vad händer sedan?
  • Vad hände innan vi kom in i boken?
  • Vilken sorts musik skulle passa till boken?
  • Skriv en notis om en händelse
  • Leta efter dubbeltecknade ord, j-ljudsstavning, motsatsord
  • Ta brot dubbelteckningen och se vad som händer - rita och förklara vad något av dina nya ord betyder
  • Prata om ordklasser utifrån texten
  • Samla ord från boken och skriv lyrik
Tips på böcker finns på http://www.barnboken.se/ och http://www.barnensbibliotek.se/. Författarinformation går att få genom Länkskafferiet - svenska - författare ulrika.clewemar@skola.sunne.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar