tisdag 5 april 2011

att undervisa i läsförståelse

Att undervisa i läsförståelse med inriktning mot begreppet textrörlighet. Ett projekt i Forshaga där yrkesverksamma lärare varvat teori med praktik för att främja en undervisning som i sin tur främjar elevernas läsförståelse.


Skolan skall i sin undervisning i svenska sträva efter att eleven
- utvecklar sin förmåga att i dialog med andra uttrycka tankar och känslor som texter med olika syften väcker samt stimuleras till att reflektera och värdera,
- utvecklar sin förmåga att läsa, förstå, tolka och uppleva texter av olika slag och anpassa läsningen och arbetet med texten till dess syfte och karaktär
-förvärvar insikt i hur lärande går till och reflekterar över sin egen utveckling och lär sig att både på egen hand och tillsammans med andra använda erfarenheter, tänkande och språkliga färdigheter för att bilda och befästa kunskaper
(Nationella mål, ur Kursplan i svenska)

Den här organisationen och strukturen har vi i Forshaga arbetat med under läsåret 2010-2011. Vi var nio lärare som var intresserade av att avsätta tid och engagemang till ett projekt inom området läsförståelse. Vi har haft fem träffar, 1,5 timme per gång med en månads mellanrum, på onsdag eftermiddag 15.00 till 16.30. Alla deltagarna fick tio timmar kompetensutvecklingstid för teoristudier i boken” Att undervisa i läsförståelse -Lässtrategier och studieteknikför de första skolåren” av BarbroWestlund (Natur & Kultur). Inköp av kurslitteratur till deltagarna stod förvaltningen för. Projektet har varvat teoristudier och praktik. Användandet av ”läs mellan raderna” materialet och annan egen läsförståelseundervisning har kopplats till teorierna i studieboken och har gett underlag för reflektion och diskussion. Under de träffar vi har haft har många mycket intressanta diskussioner hållits. Funderingar och frågor har lyfts fram och den gemensamma kunskap som gruppen har disponerat har utmynnat i att många har sett nya vägar och möjligheter i sin egen undervisning för att främja elevers läsförståelse. Kopplingen mellan de olika forskningsbaserade undervisningsmetoder och de uppgifter deltagarna gjorde i sina respektive barngrupper mellan träffarna var en av de faktorer som deltagarna upplevde som både meningsfullt och utvecklande.

Maria Norell, läs- och skrivutvecklare Forshaga kommun

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar