onsdag 11 maj 2011

Dagordning 25 maj

Hej!
Onsdag den 25 maj kl. 9.45-16.00 träffas vi igen på ANC i Arvika. Dagens tema är skriva och bland annat delger vi varandra utvecklingsprojekt på temat och diskuterar litteratur på området. Mötesdeltagarna uppmanas förbereda sig att berätta om egna projekt, ta med sig relevant litteratur och dela med sig av inspirerande skrivuppgifter.

Vi hoppas även på att många har "spanat" och kan dela med sig till oss andra. Dagordningen är alltså på intet sätt komplett utan väntar på Ditt bidrag! Se därför till att läsa igenom dagordningen nedan noga.

Vidare har vi en punkt där vi ska jobba med dels att försöka påverka så att fler deltagare får mandat och tid för sitt läs- och skrivutvecklingsuppdrag samt se hur utvecklingsarbetet kan bedrivas ännu effektivare.

Vi blickar även framåt mot nästa läsår.



Dagordning 25 maj, Krukmakarn ANC, Arvika

9.45-10.15 Drop in och kaffe/te samt smörgås

Runda
Vad har hänt sen sist? Var står ni nu?

Spaning och avstämning
Malin: NCS (arbete referensgrupp, konferens november)
Malin: Eventuella föreläsningar: Inger Tinglev (NCS policy, Språk alla ämnen, samarbete svensklärare/specialpedagog), Christina Ohlin Scheller (Mellan Dante och Big Brother), Andra förslag?
Malin: Kurs Gbg 15 p. PDA473 för lokala språkutvecklare
Katarina och Anna-Karin: Gibbons föreläsning
Andra nätverksdeltagares spaningar (meddela gärna innan):

Utnyttja varandras kontakter/samarbete/inspiration Dagens tema: skriva
Arvika: Nätverket Att skriva sig till läsning
Sunne genom Ulrika: workshop skrivuppgifter
Kristinehamn: arbetet med nätverk

12.30-13.30 Lunch

Påverkan och utveckling
Malin: Eventuellt samarbete Karlstads universitet, presentationen den 7 juni

Hur bedriver vi ett framgångsrikt förändringsarbete som språk-, läs- och skrivutvecklare? Är NCS 3 steg något vi kan använda? Hur kan det implementeras i ditt arbete som språk-, läs- och skrivutvecklare? Läs mer om stegen: http://www.skolverket.se/sb/d/2791/a/20419


Kartläggning av deltagarnas mandat och tid som läs- och skrivutvecklare. Deltagare utan mandat och kommuner utan språk-, läs- och skrivutvecklare får ett brev av NCS och Malin som följs upp via telefon. Vad ska det stå i brevet?
- exempel befattningsbeskrivningar
- exempel på arbeten som läs- och skrivutvecklare utför
- exempel på organisation

Presentation av bokbord på temat skriva:
Det nödvändiga skrivandet, Liberg
Genrepedagogik, Gibbons
Skrivarverkstad, Lucy McCalkins
Med datorn som skrivverktyg, Erica Lövgren
Bloggen möter undervisningen, Liza Grezanik
Övrig litteratur?

15.30-16.oo
Summering av dagen
Tankar om nästa träff: tema? datum? spaningar?
Övrigt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar