måndag 6 juni 2011

minnesanteckningar 25 maj 2011

Vi delgav varandra exempel på lyckat utvecklingsarbete, nyheter och forskning, litteraturtips, nyttiga länkar och mycket mycket mer....






Samarbete/inspiration
Efter morgonkaffet inledde vi med en runda där språk-, läs- och skrivutvecklarna redogjorde för vad som hade hänt sen sist och var de stod nu.

Karin och Anitha från Kristinehamn berättade om NCS seminarieserie 2009 som de deltagit i och vi bestämde att de skulle presentera ett urval av materialet för oss andra vid ett senare tillfälle. Om RUC hjälper oss administrera en hemsida kan vi även lägga ut material där.

I Kristinehamn har de även haft träffar med berörda pedagoger kring nationella proven i 3:an. Detta är något som många av oss språkutvecklare verkar syssla med. Vi har genomgångar inför proven, bedömningsträffar samt träffar där analysen av resultaten presenteras. Många språkutvecklare använder föredömligt resultaten som utgångspunkt för sitt eget fortsatta arbete.

Karin och Anitha har även jobbat med nätverk och de har haft tre träffar per termin med pedagoger där de avhandlat olika ämnen och litteratur. De har läst, diskuterat och prövat i klassrummen. De har jobbat med observationer och kollegahandledning. Vi fick se en PowerPoint och ett exempel på hur de jobbat med elevers läsförståelse. Vi fick tips på två intressanta hemsidor: http://www.bokpuffen.se/ och http://www.storytel.se. Här kan du lyssna på ”börjor” med eleverna. Kanske som utgångspunkt för eget skrivande, inför besöket på biblioteket eller när ni ska välja vilka böcker ni ska läsa högt, köpa hem etc.

Både Karin och Anitha har haft både tid och mandat att verka som språk-, läs- och skrivutvecklare i några år men fr o m. nästa läsår kommer tjänsterna att ”försvinna”. Detta föranleder Malin och NCS att kontakta berörda chefer och påpeka vikten av att språk-, läs- och skrivutvecklare finns. Förhoppningsvis ger det resultat.

Karlstads kommun har ingen kommunal språk-, läs- och skrivutvecklare. Ann, Kerstin och Theresé arbetar inte mot pedagoger utan mot elever. Deras engagemang i vårt värmländska nätverk har dock medfört att saken börjat diskuterats i Karlstad. De upplever deltagandet i nätverket som värdefullt. De samlar på sig argument och ser exempel på hur ett kommunalt språk-, läs- och skrivutvecklingsarbete kan bedrivas. Malin och NCS tänker därför ta tillfället i akt och försöka skynda på utvecklingen i Karlstad genom att ta kontakt och påpeka vikten av att kommunala språk-, läs, och skrivutvecklartjänster finns.

I Degerfors har Agneta mandat att arbeta som utvecklingspedagog, men eftersom hon även läser till speciallärare finns i nuläget inte så mycket tid till detta. I Degerfors har de gjort en handlingsplan för elevers läs- och skrivutveckling som sträcker sig ända från förskoleklassen upp till 9:an. Även denna hoppas vi kunna lägga ut via RUCs hemsida så småningom.

I Degerfors har de stadieövergripande konferenser F-6 samt 7-9 en gång per månad. Dessutom har de träffar med personal F-9 två gånger per termin.

I Säffle har Gerd arbetat i stort sett heltid som utvecklare, men förutom svenska jobbar hon även mot engelska och matematik. Hon gick också NCS seminarieserie och har varit projektledare för ett 3-årigt läsprojekt. Elevernas läsförståelse har analyserats, en återkoppling till pedagogerna har skett och åtgärder tagits fram och genomförts.

Eftersom Säffle är en liten kommun träffar Gerd oftast alla lärare i en viss årskurs – det blir ändå maximalt 50 personer. Gerd brukar göra i ordning mappar med artiklar om intressant forskning till pedagogerna. Hon redovisar olika siffror öppet och jämför även skolors och klassers siffror öppet. Kanske diskuterar de även vad det kan bero på? Hon har även tittat på elevers resultat och jämfört med vilket läromedel de använder. Detta skulle vi gärna höra mer om!

Pedagogerna i Säffle har genomgått vissa utbildningar, t ex TRAS och Bornholmsmetoden, vilket innebär att de i mångt och mycket ”talar samma språk” när det gäller språkutveckling. Gerd har även gjort en plan för språk-, läs- och skrivutveckling. Det finns ej på dator, men vi kan få den som stencil.

I Sunne har Ulrika jobbat som en av sex utvecklingspedagoger i fyra år. Hon är den utvecklingspedagog som har ett särskilt ansvar för språk-, läs- och skrivutveckling. Hon jobbar dock mest mot elever och är ute i klasser som ”extra resurs”, men handleder och samarbetar även med pedagoger. Ulrika är även den som jobbar mest med SELMA (Sunnes Elever Läser Mycket Aktivt).

Nu samarbetar man mycket mellan matematik och svenska. I praktiken går det till så att en klasslärare och två utvecklingspedagoger delar en klass i tre grupper. En grupp jobbar enligt metoden att skriva sig till läsning, en grupp jobbar med räknehändelser genom lek och en tredje grupp gör något mer självgående, t ex arbetsblad till guidad läsning.

Vi andra nätverksdeltagare blev mycket intresserade av detta och Ulrika kan förhoppningsvis lägga ut dokumentationen via RUC så småningom. Dessutom kanske hon kan berätta mer vid ett senare tillfälle?

I Arvika har Malin, Anna-Karin och Katarina under snart två läsår haft varsin dag i veckan att jobba som språk-, läs- och skrivutvecklare. De jobbar tätt tillsammans och ordnar föreläsningar, är ute på studiebesök på skolorna samt leder nätverk. Förutom träffar i samband med 3:ans nationella prov har de haft nätverksträffar den här terminen.

I Arvika finns ett nätverk för lärare i förskoleklass och 1:an. På dessa träffar informerar och berättar vi, men även pedagogerna skriver dagordningen. Vid senaste träffen hade t ex en lärare i förskoleklass blivit inspirerad av Elisabeth Bergs besök (en av författarna till Nya Språket lyfter) och förberett en litteraturgenomgång av böckerna Tankens Mosaik av Keene och Zimmerman, Mellan raderna av Britta Stensson samt Att undersöka världen av Graves.

Det finns även ett nätverk för de pedagoger som jobbar med eller är intresserade av Att skriva sig till läsning. Vi har haft en uppstartsföreläsning om metoden, läst Arne Tragetons bok, lyssnat på Arne själv, läst Erica Lövgrens bok Med datorn som skrivverktyg, delgett varandra elevexempel och arbetsområden samt haft en workshop. För att utveckla och variera metoden ytterligare fick då intresserade pedagoger pröva på att skriva gemensamma digitala böcker genom www.storybird.com och att skapa en klassblogg.

Spaning
Malin berättade om NCS referensgrupp och om den planerade konferensen för språk-, läs- och skrivutvecklare i mitten av november. Vi diskuterade även eventuella föreläsningar. Inger Tinglev kan utan ersättning komma och prata om NCS policy, Språk i alla ämnen samt om samarbetet mellan svensklärare/specialpedagog. Christina Ohlin Scheller vid Karlstads universitet har sagt sig villig att delge oss sina tankar utifrån avhandlingen ”Mellan Dante och Big Brother”.

Det finns en kurs i Göteborg för just språkutvecklare (PDA473). Kanske kommer den även nästa höst?

Karin och Anitha tipsade om gratis ”guidning” av personal från Mediecenter. Något för en träff till hösten?

Katarina och Anna-Karin berättade om sina tankar efter Pauline Gibbons symposium i Göteborg. Vi diskuterade Gibbons böcker, samt liknande, kort. Katarina delade även ut en tidningsartikel om hur genrepedagogiken används på Bredbyskolan.

Gerd hade kopierat upp intressanta stenciler, med varierande ämnen, bl a från www.forskning.se.

Inspirerande skrivuppgifter är viktigt och Ulrika ledde en workshop där vi enskilt kortskrev utifrån en bild hämtad från Nationalmuseums bildarkiv. Dessa får användas fritt i skolan. Se mer på: http://www.nationalmuseum.se/sv/Skola/


Påverkan och utveckling
Malin berättade hur hon jobbade för ett eventuellt samarbete med Karlstads universitet fr o m nästa läsår. Hon ska presentera nätverket på CSL-dagen den 7 juni och RUC ska boka ett möte mellan berörd institution, RUC och Malin till hösten. Möjliga samarbetsområden är att RUC hjälper till med lokal och administration, gemensamma forskningscirklar, gemensam styrgrupp för nätverket samt att universitetets lärare/forskare föreläser. Finns fler förslag?

Vi diskuterade hur vi bedriver ett framgångsrikt förändringsarbete som språk-, läs- och skrivutvecklare? Gerd och Karin berättade om NCS 3 steg (från seminarieserien) och det är något vi kan använda. Läs mer om stegen på: http://www.skolverket.se/sb/d/2791/a/20419

Närvarande nätverksdeltagares tjänster som läs- och skrivutvecklare kartlades (också avsaknad av sådana). Kommuner utan mandat och kommuner utan språk-, läs- och skrivutvecklare får ett brev av NCS och Malin som följs upp via telefon.

Litteratur
Många hade tagit med sig så mycket litteratur på temat skriva att det t o m är omöjligt att redogöra för vilka titlar vi hade. Vi hann dessutom bara beröra ett fåtal. Kanske ska vi inför hösten planera vilka böcker vem ska presentera?

Summering och tankar framåt
Nästa träff kommer att äga rum i Karlstad och vi önskar att det blir sista veckan i september. Malin kontaktar Elisabeth Nyberg och RUC i detta ärende. Då skulle temat kunna vara språk-, läs- och skrivutvecklarens roll i implementeringen av Lgr11 och svenskans nya kursplan. Eftersom språkets roll i alla ämnen framhävs starkt skulle det även passa att gå vidare med genrepedagogik. Anna Lindholm vid Karlstads universitet skulle kunna passa som föreläsare, enligt flera nätverksdeltagare. Vid den träffen skulle det också då passa bra att vi diskuterade relevant litteratur mer ingående. Malin behöver veta vilken litteratur vi ska diskutera och vem som ska presentera den? Katarina (och någon mer som jobbat med den?) kan presentera Pauline Gibbons Stärk språket stärk lärandet, X kan presentera Y o s v. Meddela Malin snarast så att vi kan lägga ut det på www.solivarmland.blogspot.com. Då får vi alla tips på god sommarläsning och är väl förberedda till nästa träff!

Vi har även sagt att vi vill höra mer om NCS seminarieserie och Karin och Gerd skulle kunna presentera material därifrån.

Vi ser om det passar med ”guidning” i Mediecenters utbud av deras personal.

Vi fortsätter spana och dela med oss av intressanta nyheter och forskning.

Vilka teman ska vi ha framöver och vilka föreläsare är då intressanta?

Gerd kanske kan berätta mer om elevers resultat i jämförelse med använt läromedel?

Agneta och Gers har handlingsplaner för språkutveckling som de kan dela med sig av.

Ulrika har dokumentation kring samarbetet matematik och svenska som vi gärna ser mer av.

Annat?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar