onsdag 23 april 2014

Nationella proven förvirrar

Äntligen uppmärksammas en problematik som vi diskuterat på våra möten! Nedanstående debattinlägg avse gymnasieskolan, men jag anser att det är högaktuellt även för grundskolan och de nationella proven.  

Vad sägs om ...

" Bedömningen av de nationella proven i svenska och engelska stämmer inte överens med kunskapskraven och kan därför inte användas som betygsunderlag. Det betygssystem vi använder i dag har kunskapskrav som är beskrivna i tre nivåer: A, C och E. Betygen B och D ska bara användas som betyg på hela kurser efter att läraren sammanvägt allt tillgängligt betygsunderlag. De nationella proven i svenska och engelska bedöms dock i sex respektive tio steg. Här används D och B märkligt nog som egna betygsnivåer..."

eller nästan ännu värre ...

"När provdelarna ska sammanvägas till gemensamma provbetyg väntar nya problem. Sammanvägningen fungerar så att en elev som har fått F på ett delprov faktiskt kan få E på provet som helhet, förutsatt att de andra delproven godkänts. En elev som till exempel inte klarar att skriva engelska på en godkänd nivå kan alltså ändå bli godkänd på ett nationellt prov. Ett godkänt kursbetyg kan däremot eleven inte få, eftersom det för det krävs att samtliga kunskapskrav klarats av. Detta är svårförklarat för elever och föräldrar."

... och slutsatsen

"Nationella prov är förstås tänkta att underlätta för oss lärare. Men så länge proven inte konstrueras mer genomtänkt än vad som nu är fallet, så bidrar de mest till förvirring och missförstånd lärare, elever och föräldrar emellan."

http://mobil.svd.se/c.jsp;jsessionid=3A24F1FC0A98FAC76AA9EE9D111674D9.aldo4?cid=25967591&rssId=&item=http%3a%2f%2fwww.svd.se%2f%3fservice%3dmobile%26amp%3barticleId%3d3478480

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar