tisdag 3 juni 2014

Minnesanteckningar "solivärmland" 5 maj

Först fick vi besök av forskarna Michael Tengberg och Christina Olin-Scheller. De berättade om sitt forskningsprojekt "Läsa mellan raderna". De har, tillsammans med lärare, prövat ett flertal lässtrategier och mätt effekten.  Den första interventionen avsåg läsning av noveller och lässtrategier anpassade till skönlitteratur. Den senaste interventionen avsåg läsning av argumenterande text och det var den studien de presenterade på mötet.

Michael och Christina anser att olika sorters texter kräver olika lässtrategier. För att utvecklas till en kritisk läsare är andra strategier mer verkningsfulla än de som är effektivast vid skönlitterär läsning.
Att ställa frågor till texten är t ex mer framgångsrikt vad gäller skönlitteratur än vad gäller sakprosa. I Michaels och Ninas studie användes tre lässtrategier: identifiera (tes och argument), analysera (argumentens hållbarhet) och värdera (själv ta ställning).

Bakgrunden till att de ville forska om läsning av argumenterande text är att det, enligt lärare, förekommer väldigt lite undervisning om just läsning av argumenterande text. Undervisning om att skriva argumenterande text är däremot mycket vanligare. Detta har även påvisats i internationella studier. Man har även kunnat se att elever är ganska dåliga på att identifiera tesen och argument, menar forskarna. Dessutom har många läsare svårt att hålla i sär vad texten argumenterar för och vad de själva tycker som läsare.

Utan att gå in på studien i detalj så berättade forskarna att eleverna som omfattades av interventionen visade i fokusgruppintervjuer att de kunde distansera sig från texten och de kunde t ex säga "jättedåligt, författaren använder ju bara känsloargument". För- och eftertester visar också på stora effekter av undervisningen. Forskarna har även gjort ett fördröjt eftertest genom att bedöma fråga 13-17 på 2014 års nationella prov, läsdelen i svenska. Även där påvisas stor effekt.

Vi fortsatte med en nulägesrapport från de olika kommunerna och delgav varandra spaningar:
Barbro Westlund, Att bedöma elevers läsförståelse
Adrienne Gear. Reading Power
Erica Lövgren och Ann-Christin Forsberg, Datorn som skrivverktyg
CSL bedömningskonferens 29 jan 2015, även riktad till lärare
Hanna Stehagen, Språk i alla ämnen
John Steinberg, Lyckas med digitala verktyg i skolan
Diskussionsunderlaget till språkutvecklande arbetssätt på Skolverkets hemsida
Grundskoletidningen nr 2 år 2014 kollegialt lärande
Katarina Tjernberg, Framgångsfaktorer i läs och skrivlärande
Johanna Lindbäcks poddradio serie

Johanna Lundbäck kommer för övrigt till Årjäng och föreläser, ev vill andra kommuner också engagera henne?

De lösa trådar vi vill ta upp till hösten är vad vi vill med våra träffar? Ska vi fortsätta ha punkterna spaning, påverkan och kontakt som stående punkter? Ska vi använda nätverket för att stötta kommunernas arbete med En läsande klass, regeringens läslyft och RUCs seminarieserie?

Finns särskilda teman som vi vill belysa? Någon föreslog tester och analyser av dessa. En annan mötesdeltagare bokcirkel.  Vi enades också om att vi måste bli bättre på systematiskt kvalitetsarbete. Kanske vore det en god idé att läsa och diskutera Helen Timperleys forskning i nätverket? Vi diskuterade också Johanna Lundbäck och PedagogVärmland som tänkbara föreläsare och gäster. Vi har också ett erbjudande från Michael och Christina om att träffas för att diskutera vilka frågor lärare vill ha besvarade och vilka froskningsområden lärare finner intressanta. Det är också flera disputationer på gång och Pia bevakar detta å nätverkets räkning som ledamot i CSL styrelse.

Vi i nätverket tycker att vår höstkonferens har varit riktigt bra och värdefull. Det kommer att finnas möjlighet att söka projektpengar för en liknande konferens även i höst- behov? innehåll?

Nästa möte bestämdes till måndag 1 september kl 9.30-14.30. Höstens andra mötesdag föreslås äga rum efter NCS höstkonferens 27-28 november.

Mötesdeltagare:
Marlene Andersson, Hammarö
Gerd Widing, Säffle
Therese Guttke, Karlstad
Katarina Pontelius, Arvika
Pia Lundström, Karlskoga
Agneta Moberg, Degerfors
Karin Eriksson, Kristinehamn
Elisabeth Savefjord, Grums
Marie Olsson, Grums
Malin Granström, Arvika

Cecilia Näslund, Årjäng

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar