Först fick vi besök
av forskarna Michael Tengberg och Christina Olin-Scheller. De berättade om sitt
forskningsprojekt "Läsa
mellan raderna". De har, tillsammans med lärare,
prövat ett
flertal lässtrategier
och mätt
effekten. Den första interventionen avsåg läsning av noveller
och lässtrategier
anpassade till skönlitteratur.
Den senaste interventionen avsåg
läsning av
argumenterande text och det var den studien de presenterade på
mötet.
Michael och Christina anser att olika sorters texter kräver
olika lässtrategier. För
att utvecklas till en kritisk läsare
är andra
strategier mer verkningsfulla än de som är
effektivast vid skönlitterär läsning.
Att ställa
frågor till
texten är t ex
mer framgångsrikt
vad gäller skönlitteratur än vad gäller sakprosa. I
Michaels och Ninas studie användes tre lässtrategier:
identifiera (tes och argument), analysera (argumentens hållbarhet)
och värdera (själv ta ställning).
Bakgrunden till att de ville forska om läsning
av argumenterande text är att det, enligt lärare, förekommer väldigt
lite undervisning om just läsning
av argumenterande text. Undervisning om att skriva argumenterande text är
däremot mycket vanligare. Detta har även påvisats
i internationella studier. Man har även kunnat se att elever är
ganska dåliga
på att identifiera tesen
och argument, menar forskarna. Dessutom har många
läsare svårt att hålla i sär vad texten
argumenterar för
och vad de själva
tycker som läsare.
Utan att gå in på studien i detalj så
berättade forskarna att eleverna som omfattades av
interventionen visade i fokusgruppintervjuer att de kunde distansera sig från texten och de
kunde t ex säga "jättedåligt,
författaren använder
ju bara känsloargument".
För- och eftertester visar också på stora effekter av undervisningen.
Forskarna har även gjort ett fördröjt
eftertest genom att bedöma fråga 13-17 på 2014 års
nationella prov, läsdelen i svenska. Även
där påvisas stor effekt.
Vi fortsatte med en nulägesrapport från de
olika kommunerna och delgav varandra ”spaningar”:
Barbro Westlund, Att
bedöma elevers läsförståelse
Adrienne Gear. Reading
Power
Erica Lövgren
och Ann-Christin Forsberg, Datorn som
skrivverktyg
CSL bedömningskonferens 29 jan 2015, även riktad till lärare
Hanna Stehagen, Språk
i alla ämnen
John Steinberg, Lyckas
med digitala verktyg i skolan
Diskussionsunderlaget till ”språkutvecklande
arbetssätt”
på Skolverkets hemsida
Grundskoletidningen nr 2 år
2014 kollegialt lärande
Katarina Tjernberg, Framgångsfaktorer
i läs
och skrivlärande
Johanna Lindbäcks
poddradio serie
Johanna Lundbäck kommer för övrigt
till Årjäng och föreläser, ev vill andra kommuner också
engagera henne?
De lösa
trådar vi vill
ta upp till hösten är vad vi vill med våra
träffar? Ska vi fortsätta ha punkterna spaning, påverkan
och kontakt som stående punkter? Ska vi använda
nätverket för att stötta kommunernas arbete med En läsande
klass, regeringens läslyft och RUCs seminarieserie?
Finns särskilda teman som vi vill belysa? Någon
föreslog tester och analyser av dessa. En annan mötesdeltagare
bokcirkel. Vi enades också
om att vi måste bli bättre på systematiskt kvalitetsarbete. Kanske vore
det en god idé att läsa och diskutera Helen Timperleys
forskning i nätverket? Vi diskuterade också
Johanna Lundbäck och PedagogVärmland
som tänkbara föreläsare och gäster. Vi
har också ett erbjudande från Michael och Christina om att träffas
för att diskutera vilka frågor lärare vill ha besvarade och vilka
froskningsområden lärare finner intressanta. Det är
också flera disputationer på gång och Pia bevakar detta å
nätverkets räkning som ledamot i CSL styrelse.
Vi i nätverket tycker att vår
höstkonferens har varit riktigt bra och värdefull.
Det kommer att finnas möjlighet att söka
projektpengar för en liknande konferens även
i höst- behov? innehåll?
Nästa möte bestämdes till måndag 1
september kl 9.30-14.30. Höstens andra mötesdag
föreslås äga rum efter NCS höstkonferens 27-28
november.
Mötesdeltagare:
Marlene Andersson, Hammarö
Gerd Widing, Säffle
Therese Guttke, Karlstad
Katarina Pontelius, Arvika
Pia Lundström, Karlskoga
Agneta Moberg, Degerfors
Karin Eriksson, Kristinehamn
Elisabeth Savefjord, Grums
Marie Olsson, Grums
Malin Granström, Arvika
Cecilia Näslund, Årjäng
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar