onsdag 6 maj 2015

Minnesanteckningar SOL i Värmland 20 april 2015

Vi utvärderade läsåret och vår studiecirkel kring genrepedagogik, blickade framåt mot nästa läsår och så ägnade vi mycket tid åt spaningar.


Utvärdering studiecirkel genrepedagogik

Vi började med att läsa igenom de utvärderingar vi gjort skriftligt och enskilt innan mötet och fortsatte med att diskutera likheter och skillnader i våra åsikter.

Det vi kunde se var att det fanns en stor samsyn. Vad gäller studiecirkelns upplägg var upplevelsen, enligt utvärderingarna, positiv. Före studiecirkeln fanns en vag uppfattning om genrepedagogik, men allt eftersom studiecirkeln fortskred och vi utvecklade ett gemensamt metaspråk kunde vi se att mycket av det vi lärde oss var bekant. Boken Låt språket bära var omfattande och svår att komma in i, men genom stöttning i form av läslogg, diskussioner kring det lästa och genom att se på filmer om genrepedagogik så ökade förståelsen både för bokens innehåll och för genrepedagogikens innebörd. Studiebesöket på Knutbyskolan var proffsigt och gav mycket. Det förenade teori och praktik och inspirerade flera att ”sätta igång” i egna klasser och/eller egna föreläsningar/workshops för andra pedagoger.

Elisabeth och Marie från Grums samt Anna från Säffle har, på olika sätt, sammanställt information om genrepedagogik och deras sammanställningar har mailats ut till nätverksdeltagarna. 
Utmaningen framöver är att verkligen få till ett förändrat arbetssätt och en samsyn i kommunerna. Det finns en svårighet att personal på skolor känner att de redan ”har för mycket”. Det känns viktigt att få med alla och skapa stadie- och ämnesövergripande undervisning. Det är också svårt att få till långsiktighet. Satsningar påbörjas, men sen kommer ”annat” emellan och mycket rinner ut i sanden. Kanske kan den utbildning i systematiskt kvalitetsarbete som NCS anordnar vara en hjälp för detta?
Modellerande och cirkelmodellen är det som deltagarna funnit lättast att kunna använda i den egna verksamheten och att kunna delge andra. Genom att betona vikten av explicit och inkluderande undervisning skulle vi språk-, läs- och skrivutvecklare kunna stärka många lärare som redan har de här tankarna. Det ligger också i linje med läroplanen och därför skulle vi kunna använda den ingången både till huvudmännen och till lärarna.

Spaningar

Vetenskaplig grund, beprövad erfarenhet och evidens

Enligt skollagen så ska undervisning vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Skolverket har utvecklat en modell för forskningsbaserat arbetssätt kopplat till systematiskt kvalitetsarbete och den kan du läsa mer om här:

Nytt bedömningsstöd

Under april kom ett nytt bedömningsstöd i svenska och svenska som andraspråk för åk 1-3.
Regeringsuppdraget var att utarbeta tydlig och konkret bedömningsstöd för läs och skriv samt matematik. Vi vet ännu inte om det blir obligatoriskt att använda, men materialet som nu tagits fram ska ”hålla” även om det blir obligatoriskt.

Tydligt fokus är att identifiera elever som har det extra svårt eller elever som har kommit långt och behöver extra utmaningar. Materialet kommer att länka in i Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram samt Nya språket lyfter.  

Materialet är tänkt att användas som avstämning 1 eller 2 gånger per termin. Materialet ska identifiera kritiska punkter - vad behöver eleven som inte når kraven och vad behöver eleven som ligger långt framme för att utvecklas? Materialet innehåller muntliga och skriftliga uppgifter. Flera uppgifter ska genomföras på tu man hand lärare-elev (kommer att bli en organisatorisk fråga!) Materialet publicerades i april i på bedömningsportalen där lösen krävs.

7 timmar om …

… är ett utvecklingspaket som utgår från olika områden och innehåller material som kan användas i arbetet med att utveckla verksamheten. Områdena är skolövergripande och målgrupperna är olika; från förskola till gymnasiet. Gemensamt är att det inte bör ta mycket mer än sju arbetstimmar att bli klar med ett paket. Innan ni väljer vilket område ni tänker arbeta med bör en analys ha skett utifrån skolans behov.

CSL-dag 9 juni

Program och länk till anmälan hittar du här: http://www.kau.se/csl

NCS höstkonferens …

… kommer vara två till antalet och de kommer också ha två olika målgrupper. Mer information om detta följer, men de kommer äga rum den 15-16 oktober i Göteborg respektive 12-13 november i Stockholm.
Höstkonferens Pauline Gibbons symposium 2015 NC 8-9 oktober

NC höstkonferens…

… vänder sig till lärare i svenska som andraspråk och har i år temat resurser och handlar om hur elevers/vuxenstuderandes egna resurser kan vara tillgångar i andraspråksutvecklingen.



Böcker och författare
Barn och elever i svårigheter – en pedagogisk utmaning av Claes Nilholm. Den tar upp skillnaden mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet samt för- och nackdelar med aktionsforskning och learning study. Det finns också en hel del allmänt om skolutveckling.
Ross W. Greene, Silvia Klenz Jönsson Vilse i skolan. Studiehandledning finns på SPSMs hemsida. Utgångspunkten är att barn gör rätt om de kan. Det finns rikligt med elevexempel.
Andra intressanta författare ”på tapeten just nu: Amanda Hartman, Adrienne Gear, Astrid Roe, Barbro Westlund, Michael Tengberg och Christina Olin Scheller

SOL i Värmland 2015/2016

SOL i Värmland 2015/2016

Nästa läsår vill vi ”hålla i ” genrepedagogiken, men hur det kan se ut bero på vilka medel vi har att tillgå. Vi vill också sätta fokus på framgångsrikt skolutvecklingsarbete. Malin undersöker eventuellt samarbete med NCS och RUC. I första hand skulle vi vilja bjuda in framgångsrika skolor. Vi tänker på utvecklingsledaren och rektorn för Knutbyskolan som så framgångsrikt jobbat med genrepedagogik. och Sandbacka skolan där man jobbat med lässtrategier och deras rektor, specialpedagog samt språk-, läs- och skrivutvecklare. Det finns även ”lokala” exempel, t.ex. ett lärarlag på Dotteviksskolans lågstadium som kommit långt inom genrepedagogik samt lärare som jobbat med lässtrategier på högstadiet inom ramen för Michael Tengbergs och Ninas forskning Läsa mellan raderna.

Nästa läsår kommer fokus även att ligga på Läslyftet och den utbildning för språk-, läs- och skrivutvecklare som NCS anordnar.

Vi pratade också om möjligheten att göra vår egen variant av Uppsalas ”aimday” där verksamma i skola och forskare möts. Malin tar kontakt tas med CSL och Michael Tengberg om detta.

Naturligtvis kommer ”spaningar” vara en stående programpunkt på våra träffar och dessutom berättelser från de egna kommunerna. Hur jobbar vi med vårt språk-, läs- och skrivutvecklingsuppdrag på olika sätt? Ett alternativ är att vi bestämmer ett tema för vad vi ska ta upp, ett annat är att olika språk-, läs- och skrivutvecklare presenterar sin verksamhet olika gånger.
Vi bestämde redan nu att nästa möte blir någon gång under vecka 35, men vi avvaktar med att bestämma veckodag. Vi fortsätter att ha heldagsmöten även nästa läsår (kl 9.30-14.30).

Närvarande:

Samordnare Malin Granström, Arvika
Marlene Andersson, Grums
Christel Ekelund, Torsby
Therese Guttke, Karlstad
Marie Olsson, Grums
Anna Börjesson, Säffle
Cecilia Näslund Årjäng
Elisabeth Savefjord, Grums
Katarina Pontelius, Arvika

Anna Berndt, Karlskoga

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar