fredag 8 maj 2015

Ska det vara tyst i klassen?

Enligt den senaste Pisa-rapporten så kännetecknas dock svenska klassrum av ett mer ”negativt disciplinärt klimat” än de flesta jämförbara länder. Det har dess- utom blivit värre mellan 2003 och 2013.

Metta Fjelkners utredning om trygghet och studiero, som beställdes av förra regeringen, betonar att många lärare anser att det är för mycket fokus på elevernas rättigheter i relation till skyldigheter. Detta skapar enligt utredaren en osäkerhet bland lärarna och ”en atmosfär där de drar sig för att vidta disciplinära åtgärder” på grund av risken att bli anklagad för att ha kränkt elever. Resultatet blir elever som kan störa och bråka utan risk för repressalier.
Enligt OECD är detta fel väg att gå eftersom höga och tydliga krav på eleverna ger en positiv effekt på resultaten. En kinesisk elev som misslyckas på ett prov och ombeds förklara varför, lägger ansvaret hos sig själv: ”Jag ansträngde mig inte tillräckligt hårt.”
En svensk elev svarar i stället: ”Läraren förklarade för dåligt”, ”läroboken var för svår” eller ”jag hade otur”.
Detta är alltså inte spekulationer, frågorna ställs i Pisa-undersökningen. Svenska elever förstår inte att de styr över sin egen framgång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar