torsdag 11 februari 2016

Elever behöver mer lärarstöd i svenska


Skolan måste ge grundskoleelever bättre möjligheter att utveckla sin läsförståelse och skrivförmåga och därmed också sin förmåga att tänka, kommunicera och lära. Framför allt behövs ett mer aktivt stöd från lärarna. Det är slutsatsen i Skolinspektionens granskning av läs- och skrivundervisningen inom svenska och svenska som andraspråk i årskurs 4-6 på 34 skolor.
Skolinspektionen har granskat skolornas arbete med läs- och skrivstrategier och undersökt om eleverna får arbeta med olika typer av texter, lära sig att urskilja texters budskap och utveckla sina egna texter.

Många av de granskade skolorna ger eleverna möjlighet att arbeta med läs- och skrivstrategier och möta olika slags texter. Ofta används läromedel med inriktning mot läs- och skrivstrategier. Men undervisningens kvalitet varierar mellan skolor och mellan lärare på en och samma skola när det gäller det aktiva lärarstödet. På skolor där läs- och skrivundervisningen fungerar bra, vägleder lärarna eleverna och leder och stödjer textsamtal. Eleverna får resonera om texterna, både egna och andras, för att fördjupa sin förståelse av texten. På skolor där läs- och skrivundervisningen fungerar mindre väl, arbetar eleverna till stor del på egen hand. De läser kanske mycket, men utan att läraren vare sig leder eller stödjer samtal om de lästa texterna. Arbete med lässtrategier innebär frågeuppgifter och eleverna inriktar sitt arbete på att lösa uppgifterna snabbt och ”rätt”. Eleverna får heller inte tillräcklig vägledning och hjälp att bearbeta sina egna texter.

Skolinspektionen konstaterar att det finns tre viktiga utvecklingsområden för skolorna att arbeta med inom läs- och skrivundervisningen:
  • Lärare behöver i betydligt högre grad ge elever möjlighet att förstå vad de ska lära sig och varför.
  • Lärare behöver i betydligt högre grad aktivt visa och vägleda eleverna samt ge dem möjlighet att samtala om texter, både egna och andras.
  • Lärare och rektorer behöver följa upp hur elevernas intresse för läsning och skrivning utvecklas. Det är bland annat viktigt för att kunna ge eleverna rätt utmaningar.
https://www.skolinspektionen.se/sv/Om-oss/Press/Pressmeddelanden/elever-behover-mer-lararstod-i-svenska1/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar