torsdag 25 februari 2016

Minnesanteckningar SOL i Värmland 22 februari 2016

Utvärdering av konferensen 3 februari, Läslyft, Bedömningsstöd och kunskapskrav, språkutvecklares systematiska kvalitetsarbete och annat smått och gott stod på dagordningen denna måndag.

Vi inledde som vanligt mötet med att presentera oss, vår huvudman och dess nuläge vad gäller språk-, läs- och skrivutvecklande arbete. Vi fortsatte med att utvärdera konferensen om språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt med Josefin Nilsson och Britt Johansson den 3 februari. Det blev två föreläsningar på samma tema men med olika ingångar. Åhörarnas förkunskaper varierade enormt och utifrån vad vi har hört så tog de utan så stora förkunskaper till sig mest av Josefins föreläsning och tvärt om. Dagen verkade alltså innehålla något för alla men båda föreläsningarna var inte lika relevanta för samma person. Många lärare har efteråt vittnat om att de fått inspiration och att deras nyfikenhet väckts.

De som inte fick ”påfyllning” var vi språk-, läs- och skrivutvecklare som har väldigt mycket förkunskaper, men konferensen var ju heller inte till för oss i första hand utan för ”våra” lärare. I fortsättningen kanske vi ska anordna mindre konferenser som är mer riktade mot vissa grupper? Fortbildning för oss språkutvecklare för sig, för lärare som deltagit i läslyftet eller RUCs seminarieserie eller på annat sätt har större förkunskaper för sig och lärare med mindre förkunskaper för sig?

Andra åsikter var att de bikupediskussioner som lades in i föreläsningarna var bra. Det var också en fördel att föreläsningarna filmades och att föreläsarnas Power Point ligger ute, så att deltagarna kan gå tillbaka till föreläsningen och kanske använda delar av den med kollegor som inte var på plats. Kringarrangemanget och de praktiska sakerna fungerade utmärkt. Vi språk-, läs- och skrivutvecklare har tillsammans haft kontakt med många av lärarna som deltog och när vi grovt uppskattade lärarnas ”betyg” på dagen på en skala 1-5 blev medelbetyget 4,3 och det får vi ju vara väldigt nöjda med.

Vi lade en hel del tid på att tala om bedömningsstödet i svenska för åk 1-3 samt kunskapskravet i läsa för årskurs 1. Vi tittade på och samtalade kring den Power Point och den film  i ämnet som visades på NCS utbildning för språkutvecklare i februari. Marie har genomfört bedömningen i Grums och berättade om detta och den utvärdering de gjort. 

Som vanligt ägnade vi tid år läslyftet; hur det ser ut i våra kommuner och nationellt, modulöversikten och de nya modulerna för förskolan.

De tre filmer som producerats till stöd för språkutvecklarens systematiska kvalitetsarbete tittade vi också på. Vi pratade om de olika nivåerna i i det systematiska kvalitetsarbetet: läraren, arbetslaget, skolenheten och förvaltningen. Det är viktigt att veta vilken nivå man jobbar mot och hur de olika nivåerna "kopplas ihop".

Katarina Hellund Eriksson är SOL i Värmlands representant och extern ledamot i CSL och hon berättade om de möten hon hittills deltagit i. CSL-dagen äger i år rum den 2 juni.

SOL i Värmland kommer eventuellt att få i uppdrag att ordna träffar för pedagoger i ett yttre nätverk. Detta ska bestå av pedagoger som varit handledare inom Läslyftet, med eller utan statsbidrag, tillsammans med Karlstads universitet. För vårt inre nätverksarbete ämnar vi söka utvecklingsmedel för att ka vår kunskap om lärares lärande. Medel kommer att sökas för en heldag den 20 september med Ann S. Pihlgren och för inköp av litteratur.

En kunskapsöversikt om läsförståelse med bl.a. Barbro Westlund och Christina Olin-Scheller kommer ut i vår. Den vill vi läsa framöver. På den här träffen gick vi igenom Jonas Anderssons slutsatser i Kulturrådets rapport Med läsning som mål. vi tittade på Teachers Colleges The reading and writing projects hemsida och funderade på om vi kunde använda den som resurs framöver. 

Skolverket har fått ett stort uppdrag att fortbilda lärare i specialpedagogik. Här är det viktigt att vi språkutvecklare bevakar att lärarna ändå fortsatt får stöd av utbildade specialpedagoger och inte förväntas överta specialpedagogens roll på skolan.

Nästa träff äger rum fredag den 13 maj kl 9.30-14.30 i lokal 3D404. På dagordningen kommer jag att redovisa vad som framkommit på den referesgruppsträff på NCS som jag då har varit på. Therese och Katarina berättar om samarbetet deras kommuner emellan. Vi tittar tillsammans på Skolinspektionens granskningar av av skolornas arbete med att utveckla elevernas läs- och skrivförmåga i årskurs 4-6  (2016) respektive 7-9 (2012) inom svenska. Om den nya kunskapsöversikten om läsförståelse ha kommit så tar vi upp den. Frågan om Teachers college som resurs i vårt arbete tas också upp. 

Närvarande:
Åsa Hallström, Kristinehamn
Susanne Liljedahl, Eda
Marianne Nilsson, Eda
Cecilia Näslund, Årjäng
Katarina Hellund Eriksson, Filipstad
Madelene Press,
Marlene Andersson, Hammarö
Lotta Eriksson, Storfors
Katarina Pontelius, Arvika
Marie Olsson, Grums
Elisabeth Savefjord, Grums

Vid pennan: Malin Granström, samordnare

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar