torsdag 21 april 2016

Inkludering går att förena med hög måluppfyllelse

Forskningsbaserat arbete utifrån gemensam tankestil, där inkludering är viktig del, har lett till den höga måluppfyllelsen för Nossebro skola i Essunga kommun i Västra Götaland. Detta enligt den första rapporteringen i en forskningsstudie av Elisabeth och Bengt Persson, båda vid Högskolan i Borås.

Skolan har på mycket kort tid, från att ha varit näst sämst i Sverige (2007), enligt Sveriges Kommuner och Landstings jämförelse, utvecklats till att bli en av Sveriges tio bästa skolor sett till måluppfyllelse. Detta har skett utan att skolan har tillförts mer resurser.

Viktiga faktorer för utveckling

Författarna lyfter fram flera viktiga faktorer som varit betydelsefulla för denna utveckling:
  • Lärare och elever beskriver att de tänker på liknande sätt, de har liknande tankestil
  • Ett forskningsbaserat arbetssätt
  • Kollektiv kompetensuppbyggnad
  • Optimering av kompetenser i arbetslag (dvs. kombinationen av kompetenser är viktig)
  • Inkluderande arbete
  • Små undervisningsgrupper lades ner
  • Hög grad av dubbelbemanning vid lektioner (svenska, engelska och matematik)
  • Gemensam struktur på lektioner
  • Kollektiva samtal i klassrummet under auktoritativ ledning
  • Lektioner ställs aldrig in
  • Högt ställda förväntningar på elever
  • Elevernas inställning till skolarbetet (vikten av att lägga ner tid och att prestera väl)
  • Hög kamrattolerans mot olika tänkande och beteende
  • Heterogenitet i elevgrupp ses som en resurs
läs mer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar