onsdag 4 maj 2016

Norska elever får bra resultat efter skrivlyft.

I Norge är skrivande en nyckelkompetens som förenar alla skolämnen.
– Svenska forskare tycker att skrivande är lika viktigt som läsande, men det finns inte som enskilt ämne i läroplanen, säger svenskläraren Gustaf Skar, projektledare på norska Skrivesenteret. 
Norge och Trondheim samlar framgångsrika skrivforskare. Sedan tio år tillbaka är skrivning en av fem norska nyckelkompetenser i skolan. Skrivande anses vara en grundläggande färdighet som ska undervisas i alla ämnen.
- Att kunna skriva är att kunna lyckas i alla ämnen. Man måste kunna skriva korrekt för att leverera svar i matteboken och göra inlämningsuppgifter i samhällsvetenskapen, säger Gustaf Skar, som disputerade med avhandlingen ”Skrivbedömning och validitet. Fallstudier av skrivbedömning i svenskundervisning på gymnasiet” vid Stockholms universitet, 2013. Sedan ett par år är han bosatt i Trondheim där han arbetar vid Skrivesenteret, bland annat som projektledare för det norska nationella provet i skrivande, urvalsprovet i skrivning.

1 kommentar:

  1. Så underbart att skrivande och skrivundervisning värderas som viktigt i Norge. I Sverige finns det mycket att arbeta med på detta område. I vårt skolsystem saknas skrivande som eget område. Vi pratar ofta om läs-och-skrivsvårigheter men sällan har lärare kompetens i hur skrivprocessen går till. Kompetens vad skrivsvårigheter är och hur det visar sig samt hur detta kan arbetas med saknas också. Tyvärr! Stavning är ofta helt oviktigt i svensk skola.

    SvaraRadera