måndag 9 maj 2016

STL - Skriva sig till lärande

Pedagog Malmö publicerade idag en intressant artikel om Sollentunas satsning att skriva sig till lärande (STL) och deras resultat.

En forskningsstudie visar att elever som har fått skriva sig till lärande med datorn som skrivverktyg, från årskurs 1, har höjt sina resultat med 19 procentenheter i de nationella proven i svenska och matematik för åk 3. Resultaten visar på större inkludering, en minskad klyfta mellan pojkar och flickor, och att de lägst presterande elever når bättre resultat.
 
Annika Agélii Genlott förklarar att de i Sollentuna kommun ville koppla samman digital teknik med de nyckelfaktorer som enligt forskning är framgångrikt för elevers lärande. Till exempel tydliga mål och syften för eleverna, synligt lärande, social interaktion, återkoppling och självreflektion.
Det resulterade i STL-modellen (Skriva sig Till Lärande). STL är  en vidareutveckling av ASL (Att Skriva sig till Läsning), Trageton 2005/2014. Inspiration har även hämtats från cirkelmodellen inom genrepedagogiken, som utarbetats av Pauline Gibbons (2006/2013).
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar