Pedagog Malmö publicerade idag en intressant artikel om Sollentunas satsning att skriva sig till lärande (STL) och deras resultat.
En forskningsstudie visar att elever som har fått skriva sig till
lärande med datorn som skrivverktyg, från årskurs 1, har höjt sina
resultat med 19 procentenheter i de nationella proven i svenska och
matematik för åk 3. Resultaten visar på större inkludering, en minskad
klyfta mellan pojkar och flickor, och att de lägst presterande elever
når bättre resultat.
Annika Agélii Genlott förklarar att de i Sollentuna kommun ville koppla samman
digital teknik med de nyckelfaktorer som enligt forskning är
framgångrikt för elevers lärande. Till exempel tydliga mål och syften
för eleverna, synligt lärande, social interaktion, återkoppling och
självreflektion.
Det resulterade i STL-modellen (Skriva sig Till Lärande). STL är en
vidareutveckling av ASL (Att Skriva sig till Läsning), Trageton
2005/2014. Inspiration har även hämtats från cirkelmodellen inom
genrepedagogiken, som utarbetats av Pauline Gibbons (2006/2013).
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar