onsdag 30 november 2011

minnesanteckningar 28 november

Vi var en liten skara som träffades denna gång, men det var ändå en mycket givande träff där vi pratade mycket om våra arbetsuppgifter och uppdrag ute i kommunerna. Vi hade även besök av Ingrid Mossberg Schüllerquist som presenterade forskning kring bedömning. Nästa träff planerades, likaså vårt fortsatta arbete. Just nu prioriterar vi läs- och skrivutvecklares arbetsbeskrivningar. Vad ska en sådan person göra för att på bästa sätt främja pedagogers undervisning och elevers språkutveckling? Läs nedan och bidra i samtalet!



Närvarande:
Malin Granström och Katarina Pontelius, Arvika
Ulla Nordlander, Eda
Maria Norell, Forshaga
Inga Magnusson, Årjäng (förmiddagen)
Gerd Widing, Säffle
Kerstin Björkdahl och Anne Ellström, Karlstad
Christel Ekelund, Torsby

Vi inledde med en runda där vi redogjorde för hur våra tjänster som språkutvecklare ser ut och vad vi jobbar med just nu i våra kommuner.

Ulla har 20% i tjänsten som läs- och skrivutvecklare i Eda och just nu har de träffar med arbetslag från 1-9:an. De läser och diskuterar utifrån boken Greppa språket. Hon har även fått i uppdrag att upprätta en handlingsplan liknande Leksands kommuns plan.

I Arvika har Malin, Katarina och Anna-Karin vardera 20% som läs- och skrivutvecklare i sina tjänster. Katarina genomför just nu en studiecirkel kring boken Stärk språket stärk lärandet i Arvika. Anna-Karin håller i läspilotträffarna (samarbete med biblioteket). Tillsammans har alla tre nätverksmöten kring läsförståelsestrategier, de analyserar resultaten på svenskans nationella prov i 3:an, de har genomfört en enkät för att kartlägga undervisningen på lågstadiet och de har haft en lokal skolmässa tillsammans med matematikutvecklarna där kommunens pedagoger berättade om och visade upp sitt arbete.

I Karlstad finns inga kommunala läs- och skrivutvecklare, men Kerstin Björkdahl, Theresé Guttke och Anne Ellström deltar i våra nätverksmöten och har en vilja att bygga upp en sån verksamhet även i Karlstad. Anne och Theresé är lokala läs- och skrivutvecklare och försöker få till tid på sina respektive skolor för sådant arbete.

Maria Norell i Forshaga har 10% i sin tjänst som kommunal läs- och skrivutvecklare. Hon redovisar och analyserar svenskans nationella prov i 3:an och nu vill hon ut och berätta om detta samt diskutera hur man går vidare. Hon har börjat i ett nytt rektorsområde med träffar kring detta.

Inga Magnusson i Årjäng har inget kommunalt läs- och skrivutvecklaruppdrag i sin tjänst, men tillsammans med andra speciallärare och specialpedagoger hjälps de åt med detta. De har jobbat fram en röd tråd från F-9 för att hitta de elever som riskerar att hamna i svårigheter och kunna stötta både individer och klasser. De jobbar också med matriser för att samla in underlag kring måluppfyllelse. Dessa kan sedan analyseras och om man sätter in insatser ska man kunna se resultat av det.

Ylva Säfström i Hagfors har 20% i sin tjänst och hon jobbar tätt tillsammans med matematikutvecklaren. De samlar lärarna på våren innan de börjar med en första klass och presenterar olika modeller, metoder och läromedel inom matematik och svenska. Ylva håller i pedagogiska caféer, är ansvarig för Hagfors handlingsplan för läs- och skrivutveckling, har en studiecirkel kring Att undervisa i läsförståelse av Barbro Westlund och samarbetar med biblioteket.

Christel Ekelund följer upp nationella proven i svenska, har hand om läsa-skriva-räkna pengarna och har en studiecirkel kring Westlunds bok Att undervisa i läsfröståelse inom ramen för sitt uppdrag som specialpedagog. Något kommunövergripande uppdrag som läs- och skrivutvecklare har hon dock inte.

Gerd har en heltid som utvecklingsledare i Säffle kommun. Hon följer upp resultat, analyserar och återkopplar både till förvaltningsledningen och till pedagogerna. Just nu håller hon även i kommunens biblioteksutredning.

Vi läste och jämförde de uppdragsbeskrivningar vi hade och kom fram till att vi är relativt få som har tid, mandat och tydlig uppdragsbeskrivning. Vad ska en läs- och skrivutvecklare ha som uppdrag? Vi bestämde att samtliga deltagare funderar igenom detta och skickar in sitt förslag till Malin. Vi utgår från hur vi tror och tycker att det bör vara för att effektivt bidra till en bättre läs- och skrivundervisning och därmed ökad språklig förmåga för eleverna. Detta underlag kan vi sedan diskutera vidare och om vi tillsammans gör en uppdragsbeskrivning får vi ett verktyg att använda i våra kommuner.

Den 18-19 januari ska Malin jobba på skolverket och då bl.a. med att ta fram ett stödmaterial för språk-, läs- och skrivutvecklare. Eftersom våra uppdragshandlingar kan ge värdefull kunskap inför detta ber jag er skicka in era förslag på hur en sån skulle kunna se ut senast den 10 januari. Jag uppmanar även er som inte var med på träffen att göra detta. Ni kommer att få de uppdragsbeskrivningar vi har i nuläget på mail. Inspireras av dessa, era egna erfarenheter och stödmaterialet för matematik som vi diskuterat tidigare!

Under eftermiddagen fick vi höra Ingrid Mossberg Schüllerquist berätta om forskning kring bedömning. Det tackar vi för och ser fram emot den artikel som ska publiceras. Ingrid har även som uppdrag att bevaka och skriva om bedömning på skolverkets hemsida, så via den kan vi hålla oss uppdaterade. Ett litet axplock av vad hon sa är att både formativ och summativ bedömning behövs, att feedforward med konkreta anvisningar främjar lärande, höga förväntningar ger högre betyg och att bedömningen ständigt måste diskuteras med eleverna och integreras i undervisningen för att effektivt främja deras lärande.

Nästa datum bestämdes till 13 februari. vi träffas 9-15 på Karlstads universitet, 3D512A. Första timmen har vi tillsammans. Då kommer Malin rapportera från NCS och skolverket och de deltagare som ingår i Skolverksprojektet "vilka elever kommer till vår skola" kanske kan nämna lite om detta också. Kl.10 kommer Michael Tengberg och Christina Ohlin-Scheller för att berätta om sitt pilotprojekt "Läsa mellan raderna" och uppföljningen av denna. Eftermiddagen kan vi sedan fortsätta ägna åt uppdragsbeskrivning etc.

Redan nu har vi även bestämt att Ylva Säfström och hennes matematikkollega inbjuds föreläsa för oss träffen efter den 13 februari, så det datumet kommer anpassas efter dem. Det ska bli intressant att få höra mer om hur man kan samordna kommunens utvecklartjänster.

1 kommentar:

  1. Det är intressant att driva läs- och skrivutveckling på olika sätt, oavsett om det finns ett formellt uppdrag på individnivå som utvecklare eller om det sker av intresse / i grupp. Kanske kan det se olika ut i olika kommuner utan att man behöver fastna i procedurfrågor. Till slut är det nog ändå innehållet som är intressant, vad man lyckas eller inte lyckas med i läs- och skriv rent praktiskt, vad som är i framkanten på utvecklingen och vad som är passerat, om fler elever når målen eller inte.

    Jag har inga möjligheter att fortsätta delta i SOL inom ramen för min tjänst som speciallärare, vilken är knuten till eleverna, och har lämnat vidare till rektor och förvaltningschef i min kommun att ta ställning till vidare deltagande i SOL för Årjäng kommuns del.

    Tack för mig! Och lycka till i fortsättningen!

    SvaraRadera