onsdag 26 september 2012

Litteratur vi diskuterat

Boktips från Kristina Axelsson, Kil:


Framgång genom språket- verktyg för språkutvecklande undervisning av andraspråkselever  av Annika Löthagen, Pernilla Lundenmark och Anna Modig
Boken vänder sig i första hand till lärare i år 4-9 och ger svar på bl.a. följande frågeställningar: Vad innebär ett språkutvecklande arbetssätt? Lärarens roll och hur kan undervisningen organiseras? Vilka bedömningsverktyg kan användas för att se hur långt en andraspråkselev kommit i sin språkutveckling?
Boken är en metodbok där man får många konkreta exempel på språkutvecklande aktiviteter i olika ämnen för alla elever, inte bara elever med svenska som andraspråk. Till boken hör en praktisk studiehandledning, Framgång genom språket- i praktiken som kan användas som underlag för t.ex. en studiecirkel, men också för självstudier. I denna bok finns även kopieringsunderlag med bl.a. matriser, interaktionsövningar, verktyg för bedömning av elevtexter, mallar för olika genrer och lektionsupplägg.     

Barn med flera språk- Tvåspråkighet och flerspråkighet i familj, förskola, skola och samhälle  av Gunilla Ladberg
Denna bok handlar om flerspråkighet som fenomen och språkinlärning. Boken genomsyras av resonemang kring attityder och inställning till flerspråkighet och passar mycket bra som diskussionsunderlag. Exempel på frågeställningar som tas upp: Hur går det till när barn lär sig språk? Hur kan vi i förskola och skola underlätta god språkutveckling på barnens första- och andraspråk? Hur kan man tänka kring organisation för språkutveckling?
Jag har använt boken i en studiecirkel med förskolepersonal och den var mycket omtyckt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar