Boken vänder sig i första hand till
lärare i år 4-9 och ger svar på bl.a. följande frågeställningar: Vad innebär ett
språkutvecklande arbetssätt? Lärarens roll och hur kan undervisningen
organiseras? Vilka bedömningsverktyg kan användas för att se hur långt en
andraspråkselev kommit i sin språkutveckling?
Boken är en metodbok där man får många
konkreta exempel på språkutvecklande aktiviteter i olika ämnen för alla elever, inte bara elever med
svenska som andraspråk. Till boken hör en praktisk studiehandledning, Framgång genom språket- i praktiken som
kan användas som underlag för t.ex. en studiecirkel, men också för självstudier.
I denna bok finns även kopieringsunderlag med bl.a. matriser,
interaktionsövningar, verktyg för bedömning av elevtexter, mallar för olika
genrer och lektionsupplägg.
Barn med flera språk- Tvåspråkighet och flerspråkighet i
familj, förskola, skola och samhälle av Gunilla Ladberg
Denna bok handlar om flerspråkighet
som fenomen och språkinlärning. Boken genomsyras av resonemang kring attityder
och inställning till flerspråkighet och passar mycket bra som
diskussionsunderlag. Exempel på frågeställningar som tas upp: Hur går det till när
barn lär sig språk? Hur kan vi i förskola och skola underlätta god
språkutveckling på barnens första- och andraspråk? Hur kan man tänka kring
organisation för språkutveckling?
Jag har använt boken i en studiecirkel
med förskolepersonal och den var mycket omtyckt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar