onsdag 29 januari 2014

Minnesanteckningar nätverksträff 22 januari 2014

Förmiddagen vi åt Reading to learn och eftermiddagen åt Veronica Gröntes Makete-metod i Pennvässaren. Dagens röda tråd var explicit undervisning och två olika metoder för detta: Reading to learn för läsundervisning och Makete för skrivundervisning.

Allra först pratade vi dock om den växande administrationen av "solivärmland". För att underlätta denna bestämde vi att alla anmälningar till nätverksträffar sker via kommentarsfältet i bloggen och att nätverksdeltagare kontaktar varandra i första hand med frågor av "allmän karaktär".

Vi pratade vidare om lässtrategier och vikten av att variera och utveckla dessa, så att inte alla bara elever möter några få strategier under hela sin skoltid. En "variant" är Reciprocal Teaching och värmländska språkutvecklare och/eller lärare som använder RT och är intresserade av att föreläsa om detta kan kontakta Toura Hägnesten. Hennes kontaktuppgifter finner ni via följande länk:
http://www.pedagogstockholm.se/sprakutveckling/las-och-spraksatsningen/

Många av nätverkets deltagare ska fungera som lärledare i RUCs satsning på läsförståelse och första träffen för lärledare är 14 mars. Vill du veta mer eller har frågor finns mer information på http://www.kau.se/ruc/aktuellt/lasforstaelse-och-lasundervisning-2014-2015

Jag föreläste om Reading to Learn och den PP jag använde skickas ut på mail. AnnCchristin Lövstedt hälsade också att hon väntade på fler reflektioner från deltagarna i kursen. Sen lät Pia Lundström och Gerd Widing oss pröva på metoden i praktiken och lotsade oss genom varsin text på "Reading to Learn-viset".  Stort tack till Gerd och Pia för detta!

Efter lunch hade vi en uppskattad workshop med Veronica Grönte och tränade på hennes metod. Den kan du läsa mer om här: http://www.makete.se/ Då deltog även intresserade lärare och skolledare, förutom nätverkets språk-, läs- och skrivutvecklare.

Det var en fullspäckad dag och våra "spaningar" fick maka på sig, men Barbro Westlunds avhandling nämnde vi i alla fall http://www.nok.se/Laromedel/Nyhetslista/Ny-avhandling-om-lasforstaelse/
Jag vet att t.ex. Grums hade förberett en spaning och säkert gällde det fler. Jag får be er återkomma med dessa till nästa träff. Till den har vi bjudit in Michael och Nina för att berätta om sin studie kring läsning och argumenterande text. De har tackat ja och jag återkommer med datum och tid för detta så snart det är bestämt. Vi vill även bjuda in PedagogVärmland och så är vi intresserade av Eva Hultins studie av ASL. Eftersom Michael och Nina kommer nästa träff så ber jag nätverksdeltagarna återkomma med dessa önskemål inför höstens träffar.

Närvarande:
Malin Granström, Arvika¨
Katarina Pontelius, Arvika
Marlene Andersson, Hammarö
Ulla-Britt Görman, Hällefors
Katarina Hellund-Eriksson, Filipstad
Pia Lundström, Karlskoga
Agneta Moberg, Degerfors
Marie Olsson , Grums
Elisabeth Savefjord, Grums
Gerd Widing, Säffle
Cecilia Näslund, Årjäng
samt 8 lärare och 1 skolledare som deltog i Gröntes workshop

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar