torsdag 15 oktober 2015

»Vi ska inte berätta hur lärare ska arbeta«

Ge lärarna mer inflytande över forskningen om det egna yrket. Det vill Skolforskningsinstitutets nytillträdda chef Lena Adamson verka för.
Varför är det viktigt att lärarna är med och forskar?
— Lärarna har mycket av det vi kallar beprövad erfarenhet och tyst kunskap. Om lärarna är med och formulerar frågeställningarna kan vi få tillgång till den kunskapen och utifrån den få fram forskningsbaserad kunskap. 
Vad ska forskningen handla om?
— I vårt uppdrag ingår att identifiera områden där det saknas forskning och att utlysa och fördela forskningsmedel dit. Det är i första hand den ämnesdidaktiska forskningen som saknas. Det används många olika undervisningsmetoder i skolan men vi kan säga ganska lite med säkerhet om hur de förändrar lärandet. 
— Men vi har inte så mycket pengar att fördela, det är ett bekymmer över huvud taget för utbildningsvetenskaplig forskning.
En annan och mer omfattande uppgift för Skolforskningsinstitutet är att sammanställa den kunskap som redan finns inom den praktiknära forskningen, främst genom så kallade systematiska översikter. Målet är att redovisa vetenskapligt underbyggda metoder och arbetssätt och som kan bidra till elevernas utveckling och lärande. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar