tisdag 29 oktober 2013

Läsförståelse och läsundervisning 2014-2015


RUC bjuder in till kompetensutveckling med start 2014
Kompetensutvecklingen syftar till att lärare skall mötas, utbyta erfarenheter, ta del av forskning samt utveckla och fördjupa sin egen kunskap och förståelse för hur elevers läsning kan utvecklas. Syftet är vidare att öka lärares beredskap att utveckla sin undervisning genom de lärdomar man erfar på seminarier och lärträffar. Seminarieserien utgår från forskning om ”god läsundervisning” och riktar sig till lärare som undervisar i helklass. Den följer inte ett utvalt perspektiv utan behandlar flera.

- Första seminariedagen vid Karlstads universitet (prel) 7 maj 2014
- Tre heldagsseminarier vid Karlstads universitet hösten 2014
- Tre heldagsseminarier vid Karlstads universitet våren 2015

- Aktiviteter tillsammans med elever i egen undervisning mellan seminariedagarna
- Lärträffar lokalt i kommunerna mellan seminariedagarna
- Utbildning/stöd för lärledare före start och kontinuerligt under året
Rektorsträffar med projektledning vid RUC/Karlstads universitet

Målgrupp: Lärare som undervisar i årskurs 4-9 – men alla som vill stärka elevers läsförmåga är välkomna att delta.

Planering pågår, men områden som kommer belysas under året kommer med all sannolikhet vara
  • Läsförståelse och ungdomslitteratur
  • Litterära föreställningsvärldar
  • Lässtrategier
  • Multimodala texter
  • Språk i alla ämnen
  • Bedömning av läsförståelse

Forskare som (prel) kommer medverka: Ann Boglind, Ingrid Mossberg Schüllerqvist, Nina Olin-Scheller, Michael Tengberg och Dan Åkerlund (samt ytterligare någon/några)
Projektledare: Malin Granström, Arvika kommun och Marie Wejrum, Sunne kommun
Bakgrund
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade. Genom rika möjligheter att samtala, läsa och skriva ska varje elev få utveckla sina möjligheter att kommunicera och därmed få tilltro till sin språkliga förmåga.” (Lgr11, Skolans uppdrag s. 9)
Olika forskningsrapporter visar en nedåtgående trend i svenska elevers läsförmåga. EU-rapporten Teaching Reading in Europe (EACEA 2011) jämför EU-länders resultat i PIRLS och PISA. 17 procent av Sveriges 15-åringar klarar endast att läsa de allra enklaste texterna. De svenska 15-åringarnas läsförståelse har enligt PISA-undersökningarna blivit signifikant sämre sedan 2000. Det finns mycket som är oroväckande i analysen. De bästa läsarna har blivit svagare. De svagaste läsarna har blivit fler och ännu svagare. Skillnaden i pojkars och flickors läsförmåga har ökat. Elevens socioekonomiska bakgrund påverkar i högre utsträckning läsförmågan. Skillnaden i läsförmåga mellan elever med svensk respektive utländsk bakgrund har ökat.
Analysen av PIRLS 2006 (Skolverket 2010) visar att svenska elever, jämfört med övriga deltagande länder, inte får lika mycket undervisning i läsförståelsestrategier, läsning med textsamtal eller utmaning i sin läsning.
Lärgrupper, lärledare, projektansvarig rektor
Från varje samverkanskommun inom RUC inbjuds i första hand
– en lärgrupp om sju lärare
– en lärledare
– en rektor som är projektansvarig för satsningen i kommunen
Kommunen kan anmäla flera lärgrupper och därmed ev fler lärledare och ev fler rektorer.
Under året kommer lärarna att få ta del av aktuell forskning och beprövad erfarenhet under sju seminariedagar på universitetet. Under dessa dagar kommer lärare från olika kommuner att mötas och i dialogcafé ges möjlighet att dela med sig av erfarenheter och lärdomar.
Mellan föreläsningsdagarna prövar deltagarna i egen praktik. Därefter träffas man kommunvis i lärgrupper under ledning av lärledare. I lärgrupperna lyfts frågor och teman som är relevanta för den egna undervisningen.
Lärledarna förbereds för sitt uppdrag genom utbildning vid Karlstads universitet. Deltagarnas egna aktiviteter är viktiga för att projektets syfte ska uppnås.
Rektor ger stöd till i första hand lärledare och håller övriga rektorer i kommunen informerade/involverade under året.
Kostnad: Totalt 1400 kr per lärgruppsdeltagare/lärledare/rektor
Den låga avgiften är möjlig, eftersom RUCs samverkanskommuner höjt sina medlemsavgifter till RUC.
Önskat antal grupper samt namn på projektansvarig rektor i kommunen anmäls senast 30 dec via webb:http://tinyurl.com/qyxfmdn
I början av januari får samtliga projektansvariga rektorer info om det önskade antalet grupper som kommunen anmält kan beredas plats eller inte.
Senast 30 januari 2014 anmäls sedan namnen på samtliga lärgruppsdeltagare samt lärledare (särskilda anmälningslänkar till det mailas ut senare)
Kontakta oss om ni har frågor om projektet / anmälan: Helena Larsson helena.larsson@kau.se
054-700 15 40 eller Elisabeth Nyberg elisabeth.nyberg@kau.se 054-700 18 66
Första träff med rektorer och lärledare planeras till 14 mars (prel) 2014, kl 9-12
Ytterligare träff med lärledare 3 april (prel) 2014, kl 10-15 - samtliga träffar på Karlstads universitet.
Välkomna att delta i Läsförståelse och läsundervisning 2014-2015!

RUC Karlstads universitet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar