tisdag 4 november 2014

Minnesanteckningar 23 oktober

Mötet dominerades av spaningar i allmänhet och spaningar kring genrepedagogik i synnerhet.


Men vi hade många nya deltagare och inledde därför med en kort presentationsrunda där deltagarna berättade om sig själva, om kommunen och dess språk-, läs- och skrivutveckling.

Malin talade sen om Läslyftet (läs- och skrivportalen) och tipsade om NCS konferens (konferens språkutvecklare) samt CSLs bedömningssymposium (symposium). Informationen om läslyftet har skickats till nätverksdeltagarnas mail.

Övriga spaningar handlade om olika hemsidor:
http://pedagogstockholmblogg.se/tourahagnesten/
http://www.pearltrees.com/ (sök t.ex. på lässtrategier eller svenska som andraspråk)
http://www.ur.se/  (sök t.ex. tema genrepedagogik, lässtrategier, svenska eller svenska som andraspråk)
http://readingandwritingproject.org/ (Teachers college, Columbia)
https://www.readingtolearn.com.au/ (gå t.ex. in på teachers resources för att se exempellektioner)

Det fanns också spaningar om olika nyhetsbrev: från Skolporten, Skolverket, NCS och utbildningsdepartementet. Vi pratade vidare om Judith Langers bok Litterära föreställningsvärldar, Astrid Roes bok Läsdidaktik - efter den första läsinlärningen, tv-serien från ur.se Världens bästa skitskola och så avslutade vi med att visa på twitter som ett forum för kompetensutveckling inom språk, läs och skriv.

Förutom twitter finns även mycket att hämta på facebook och SOL i Värmland har en egen sluten facebbokgrupp för nätverkets deltagare.

Efter alla dessa spaningar om stort och smått snävade vi in oss till genrepedagogik. Vi gjorde en tankekarta över vad vi tycker genrepedagogik är, varför vi vill fördjupa oss inom detta och vad vi har för förväntningar på studiecirkeln.

Som ytterligare introduktion såg vi en intervju med språkforskaren Monica Axelsson
http://www.ur.se/Tema/Genrepedagogik-i-Rinkeby/Om-materialet. Filmen följdes av kort enskild skrivtid, gruppdiskussioner och att vissa tankar lyftes i hela gruppen. Katarina Pontelius föreläste med fokus på Cummins fyrfältare:



Jag vill betona att Katarina och även andra mötesdeltagare gärna får gärna "bryta in" med genomgångar eller egna exempel på våra möten även om vi planerat för ett ganska strikt upplägg. nästa möte, 


Nästa möte äger rum 10 december kl 9.30-14.30 och då fortsätter vi på temat genrepedagogik. Vi samtalar om det vi läst i Låt språket bära kapitel 1-4. för att möjliggöra bästa möjliga samtal är det önskvärt att mötesdeltaganra har fört läslogg under tiden de läst. En enkel sådan kan innebära att man skriver ner de tankar man får utifrån läsningen: sidhänvisning, vad stod det (citat eller sammanfattning) och hur tänker jag kring detta (fråga, kritik, konsekvens etc). Vi ser också på filmer om de olika genrerna http://www.ur.se/Tema/Genrepedagogik-i-Rinkeby

Den 10 december behöver vi också bestämma hur vi ska genomföra tågbokningen när vi åker till Rinkeby, titta över hotellbeställningen och planera träffen 3 december. Vi funderar också vidare kring bloggande och PedagogVärmland.

Nätverksdeltagare:
Malin Granström, Arvika
Christel Eklund Torsby
Anne Ellström Karlstad
Marie Olsson Grums
Marlene Andersson Hammarö
Cecilia Näslund Årjäng
Therese Guttke Karlstad
Solveig Hedlund Storfors
Lena Gilla Filipstad
Marianne Nilsson Eda
Anna Bent Karlskoga
Pia Ekman Karlskoga
Anna Börjesson Säffle
Pia Sundgren Sunne
Gerd Widing Säffle
Karin Eriksson Kristinehamn
Agneta Davidsson Torsby
Katarina Pontelius Arvika







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar