söndag 18 november 2012

Elevers språk-, läs- och skrivutveckling


Ingen frågar: ”Och hur ska jag läsa det här då?”
Hur arbetar vi med elevernas lästa texter och deras läsförståelse?
Arvika kommun, mellanstadiet

Genom det här projektet har vi gått från elevernas tysta enskilda läsning till en strukturerad och dialogisk läsundervisning. 
Detta har vi gjort via svaren på de frågor om text, läsning och skrivning, som lärare och elever inledningsvis besvarade. När svaren analyserades kunde vi se att för lärarna innebar läsning till stor del att ”sätta sig och mysa ensam”. Genom vår kritiska granskning av undervisningen kunde vi också se att det, i huvudsak, var så som läsningen i klassrummet var organiserad. Dialog och interaktion saknades. En lärare konstaterade att ingen elev frågade heller:” Och hur ska jag läsa det här då?”

Vårt mål blev att förbättra läsundervisningen så att alla elever har fått goda förutsättningar för att nå kunskapskravet för A vad gäller läsförståelse när de går ur åk 6. Vi organiserade läsningen i klassrummet och konstruerade aktiviteter före, under och efter läsningen. Lärarna läste en skönlitterär bok högt och lät eleverna jobba med historiens kronologi och lässtrategier (förutsägelser, ställa frågor till texten, reda ut otydligheter och göra synteser).

Förutom tydliga och glädjande positiva resultat vad gäller elevernas motivation, så har vi även hittat flera sätt att undervisa med eleverna som utgångspunkt. Ett tydligt exempel är hur läraren missade i snitt ett ord per sida när vi jämförde vad eleverna uppfattade som ”svårt” i texten jämfört med vad läraren trodde var svårt. Hur många sidor läser man i en klass på ett år? ”Jag har insett hur mycket barnen inte förstår när de läser själva”, sammanfattar en av projektets lärare sina erfarenheter.

Det här arbetssättet fungerar lika bra på högstadiet och som underlag för både muntliga och skriftliga uppgifter samt för många andra tillfällen, t.ex. när eleverna läser sakprosa eller ser på film, därför att både lärare och elever ställer sig frågan: ”Och hur ska vi läsa det här då?”

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar