Ingen
frågar: ”Och hur ska jag läsa det här då?”
Hur
arbetar vi med elevernas lästa texter och deras läsförståelse?
Arvika
kommun, mellanstadiet
Genom det här projektet har vi gått från elevernas
tysta enskilda läsning till en strukturerad och dialogisk läsundervisning.
Vårt mål blev att
förbättra läsundervisningen så att alla elever har fått goda förutsättningar
för att nå kunskapskravet för A vad gäller läsförståelse när de går ur åk 6. Vi
organiserade läsningen i klassrummet och konstruerade aktiviteter före, under
och efter läsningen. Lärarna läste en skönlitterär bok högt och lät eleverna jobba
med historiens kronologi och lässtrategier (förutsägelser, ställa frågor till
texten, reda ut otydligheter och göra synteser).
Förutom tydliga och
glädjande positiva resultat vad gäller elevernas motivation, så har vi även hittat
flera sätt att undervisa med eleverna som utgångspunkt. Ett tydligt exempel är
hur läraren missade i snitt ett ord per sida när vi jämförde vad eleverna
uppfattade som ”svårt” i texten jämfört med vad läraren trodde var svårt. Hur
många sidor läser man i en klass på ett år? ”Jag har insett hur mycket barnen
inte förstår när de läser själva”, sammanfattar en av projektets lärare sina
erfarenheter.
Det här arbetssättet
fungerar lika bra på högstadiet och som underlag för både muntliga och
skriftliga uppgifter samt för många andra tillfällen, t.ex. när eleverna läser
sakprosa eller ser på film, därför att både lärare och elever ställer sig
frågan: ”Och hur ska vi läsa det här då?”
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar