”Jag tänker på
milleniumtrilogin, filmer, dagens samhälle, mitt
eget liv, på andra
människors liv” (Amanda 16 år)
Livsläsning i centrum – en
möjlighet till vidgade perspektiv?
Åmåls kommun högstadiet
415 elever och 7 lärare besvarade frågan Vad är läsning? Elevernas svar inkluderade allt från läsning av den egna kroppen i en ”point” i discodans till datorspel och Facebook. Lärarna besvarade frågan med att ge främst skönlitteratur och andra tryckta texter som exempel.
Vi bestämde oss för att sätta
samtalet kring en gemensam läst text i fokus. Vi ville inkludera elevers och
lärares olika textvärldar i samtalet för att se hur förståelsen för texten
förändrades. Vi ville också se hur samtalet utvecklades när vi lämnade en för litteraturundervisningen
traditionell analysmodell med huvudsakligen textfrågor till en analysmodell där
vi också lyfte olika livsfrågor. Vi valde att läsa och samtala om boken Kort
kjol av Christina Wahldén.
Eleverna visade ett stort
engagemang både under läsningen av den valda texten och de flesta även i
samtalen om den. I vår analys av samtalen såg vi att livsfrågorna har gett större utrymme för elevernas egna reflektioner och
tolkningar av texten i samspelet med andra.
Vi ser att livsläsningsfrågor behövs för att tolka både enkla och komplexa skeenden i
texten och samtidigt uppmuntra eleverna till en kritisk granskning av texten. Med
utgångspunkt i
de erfarenheter vi gjort har vi utarbetat en handlingsplan där fokus ligger på att
ytterligare identifiera våra elevers textvärldar. Samtalet och livsläsningen är
det centrala i undervisningen och målsättningen är att genom dessa metoder
minska glappet mellan lärares och elevers olika textvärldar och därigenom vidgade
perspektiv
.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar