söndag 18 november 2012

Elevers språk-, läs- och skrivutveckling


”Jag tänker på milleniumtrilogin, filmer, dagens samhälle, mitt
eget liv, på andra människors liv” (Amanda 16 år)

Livsläsning i centrum – en möjlighet till vidgade perspektiv?
 Åmåls kommun högstadiet
415 elever och 7 lärare besvarade frågan Vad är läsning? Elevernas svar inkluderade allt från läsning av den egna kroppen i en ”point” i discodans till datorspel och Facebook. Lärarna besvarade frågan med att ge främst skönlitteratur och andra tryckta texter som exempel. 
Glappet och därmed obalansen mellan lärare och elever i synen på vad läsning är framstod tydligt. Lärarna använder inte multimodala texter alls i den utsträckning som eleverna gör det; varken i skolan eller hemma.
Vi bestämde oss för att sätta samtalet kring en gemensam läst text i fokus. Vi ville inkludera elevers och lärares olika textvärldar i samtalet för att se hur förståelsen för texten förändrades. Vi ville också se hur samtalet utvecklades när vi lämnade en för litteraturundervisningen traditionell analysmodell med huvudsakligen textfrågor till en analysmodell där vi också lyfte olika livsfrågor. Vi valde att läsa och samtala om boken Kort kjol av Christina Wahldén.
Eleverna visade ett stort engagemang både under läsningen av den valda texten och de flesta även i samtalen om den. I vår analys av samtalen såg vi att livsfrågorna har gett större utrymme för elevernas egna reflektioner och tolkningar av texten i samspelet med andra.
Vi ser att livsläsningsfrågor behövs för att tolka både enkla och komplexa skeenden i texten och samtidigt uppmuntra eleverna till en kritisk granskning av texten. Med utgångspunkt i
de erfarenheter vi gjort har vi utarbetat en handlingsplan där fokus ligger på att ytterligare identifiera våra elevers textvärldar. Samtalet och livsläsningen är det centrala i undervisningen och målsättningen är att genom dessa metoder minska glappet mellan lärares och elevers olika textvärldar och därigenom vidgade perspektiv
.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar