söndag 18 november 2012

Elevers språk-, läs- och skrivutveckling


Vad händer i kroppen när du läser?
Karlstad F-3

Vi hittade en skillnad mellan vad eleverna läser i skolan och vad de läser på fritiden i vår undersökning. 
Eleverna i F-1 säger att de läser böcker, matteböcker, Nalle Puh, bibeln och på bilder hemma. I skolan säger flickorna att de läser ord och bilder och pojkarna uppger att de inte läser alls. Genom svaren på frågorna såg vi också att man överlag inte pratade så mycket om texter och om vad böcker handlar om. Eleverna i F-klass svarade att man inte pratar om texter och eleverna i åk 1 pratade ibland om texter.  Eleverna i 2-3:an svarade att fröken pratar om texter.  Enligt lärarna pratar man om texter vid högläsning eftersom det kan komma frågor på ord som eleverna inte vet vad de betyder.  Ibland kan man prata om bilder i storbok (en bok som är extra stor i formatet, stor bild och med endast få textrader) och då pratar man t.ex. om hur många ”Albin” du kan hitta i boken, varför Albin stavas med stor bokstav etc. Enligt PIRLS 2006 (Skolverket, 2007) sjunker de svenska resultaten i läsning och framförallt i läsförståelse. Vi anser därför att läsförståelse är ett prioriterat område där vi behöver öka både våra och elevernas kunskaper.  Med hjälp av projektets olika frågor resulterade i att vi valde att arbeta med reciprocal teaching (RT-metoden), (Westlund, 2011). Den bygger på en ömsesidighet mellan läraren och eleverna. Fyra huvudstrategier för läsning används och dessa är:
•          Att förutspå handlingen/ställa hypoteser (spåkulan)
•          Ställa egna frågor (Nicke Nyfiken)
•          Klargöra otydligheter (Fröken detektiv - förstoringsglas)
•          Sammanfatta texten med egna ord (Cowboy-Jim – lasso)
Efter varje metod har en kort utvärdering gjorts för att se vilka kunskaper om metoden som eleverna har tillägnat sig. Vi har även ställt ytterligare två frågor till eleverna vid utvärderingen och dessa är:  Vad händer i huvudet när man läser? Vad händer i kroppen när man läser? Både elevsvaren och våra diskussioner har visat att läsning är något mycket fysiskt för mindre barn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar