torsdag 22 november 2012

Elevers språk-, läs och skrivutveckling


Artikel om konferensen den 7 november vid Karlstads universitet
http://www.kau.se/om-universitetet/aktuellt/nyheter/artiklar/10960


Glappet ska övervinnas

(2012-11-13) | Maria Nilsson
Lärare kallar texter anpassade till eleverna "elevnära". Barnen själva tror att då sitter man nära varandra och läser och riskerar att få både tjej- och killbaciller. Detta är bara ett exempel på elever och lärares olika ämnesförståelse, det så kallade glappet.

På uppdrag av Skolverket har lärare från ett antal kommuner tillsammans med forskare från Karlstads universitetet under ett år träffats i en forskningscirkel. Ingrid Mossberg Schüllerqvist, lektor i litteraturvetenskap vid Karlstads universitet, har lett cirkeln. Målet har varit att tillsammans utforma en undervisning som utvecklar alla elevers språk. Mycket har kommit att handla om glappundersökningar.
Bland annat så lät lärargruppen från Åmåls kommun elever och lärare besvara frågan: Vad är läsning? Eleverna gav datorspel och Facebook som exempel, lärarna främst skönlitteratur och andra tryckta texter. Glappet, och därmed obalansen, framstod tydligt.

Forskningscirkeln avslutades med en konferens. Inbjudna var forskare, skolchefer, skolledare, språk-, läs- och skrivutvecklare samt lärare. Ingrid Mossberg Schüllerqvist talade om läs- och skrivutvecklande undervisning genom forskningscirklar och Ann-Marie Körling, lärare, författare och bloggare, gav sin syn på vad som gynnar språkutveckling för alla elever. Dessutom redovisade de sju lärargrupperna sina undersökningar.

Konferensen arrangerades av Regionalt utvecklingscentrum, RUC, vid Karlstads universitet, i samverkan med Värmländskt nätverk för elevers språk-, läs- och skrivutveckling samt Nationellt centrum för språk-, läs- och skrivutveckling, NCS, på Skolverket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar