söndag 18 november 2012

Elevers språk-, läs- och skrivutveckling


När fröken läser känner jag mig trött!
Torsby kommun, Förskoleklass – årskurs 1 - 3.
Hur får jag veta hur mina elever ser på läsande och skrivande?

Den första delen av projektet handlade om att ta reda på om det fanns skillnader mellan hur lärare och elever uppfattade läs- och skrivprocessen. Värmlandsgruppens forskare och gruppledare utformade därför ett antal frågor som lärare och elever fick besvara var för sig. Det kom fram en hel del intressanta skillnader mellan elev och lärarsvar. Lärarna talade om att en text hade ett innehåll, att någonting händer i mötet mellan läsaren och texten. Barnen talade i högre utsträckning om att de satte ihop bokstäver som blev till ord.

I våra efterföljande diskussioner påtalade lärarna även att flera elever verkade ointresserade vid högläsning och gärna valde bort att själva läsa. Vi utformade därför en särskild enkät för att ta reda på mer. Genom elevernas svar på enkäten fick svar som; Det känns jobbigt när fröken läser högt, jag blir trött, jag förstår inte alltid allting. Vid egen tyst läsning framkom samma svar. Att lyssna på böcker eller läsa själv var uppenbarligen en aktivitet som inte tilltalade alla elever.

Vi ville därför lära oss mer om RT (Reciprocal Teaching) och om att undervisa i läsförståelse.
Modellen visade sig lyckad. På relativt kort tid märktes ett betydligt större engagemang och intresse från elevernas sida. Barnen började ställa frågor och diskutera sinsemellan, de hjälpte varandra att förstå och förklara. Lärarnas förändrade undervisning har positivt påverkat elevernas intresse för talat och skrivet språk.
Vi prövade Reciprocal Teaching både på berättande texter och på sakprosa. Kunde ett recept på ”Grönsakskyckling i ugn” vara tillräckligt elevnära och engagerande?  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar